De
spildte millioner?
af Michael Ewert |
Alle, der har fulgt Formel 1 i mere end 15 minutter ved,
at Formel 1 er en af de dyreste, hvis ikke den klart dyreste
sportsgren i verden. Lønningerne alene til kørere,
teamchefer og anden ledelse alene kan betale samtlige fodboldspilleres
løn i flere af de europæiske ligaer. Formel
1 er en dyr sport, som det mest af alt virker som galskab
at forsøge at blive en del af.
Formel 1 er dog også en af de mest eksponerede sportsgrene.
Hvem har ikke hørt om Juan Manuel Fangio og hans
fem verdensmesterskaber, selv om han stoppede i Formel 1
mange år før en stor del af de nuværende
Formel 1 seeres fødselsår. Hvem har ikke hørt
om duellerne mellem Ayrton Senna og Alain Prost, som fra
1988 til 1993 brugte stort set hvert et øjeblik på
at bekrige hinanden. Tilmed i 1992, hvor Alain Prost holdt
et sabbatår fra Formel 1. Hvordan Alain Prost havde
fået indført en klausul i sin Williams kontrakt
for 1993 sæsonen, der forhindrede Ayrton Senna i at
skifte til de suveræne Williams-Renault biler.
Hvordan Damon Hill, sønnen af afdøde Graham
Hill debuterede i Formel 1 i 1992, som den første
søn af en tidligere Formel 1 kører. Historien
om en grædende ung knægt ved navn Jacques Villenueve,
der stod og græd over den måske største
Ferrari kørers død, hans egen far Gilles Villenueve
i 1982 på Zolderbanen i Belgien for siden at blive
90’ernes største vildbasse i Formel 1 med en
dødsforagt og et tempo, som manden med leen ikke
kunne følge.
Eller slet og ret hvordan den unge tyske kører Michael
Schumacher chokdebuterede i Formel 1 på Spa-Francorchamps
banen i 1991 for to uger senere at sidde i sædet hos
Benetton og efter to læreår i Formel 1 i 1992
og 1993 siden har været i mediernes søgelys
med stigende lønninger, der i de bedste tider på
tv lød i omegnen af en mia. kroner om året.
Her tænker vi ikke resultatmæssigt, selv om
det siden midten af 90’erne har heddet sig, at Michael
Schumachers løn har været en dråbe i
vandet i forhold til, hvad det ville have kostet at udvikle
en Formel 1 racer til at køre i samme tempo, som
den unge tysker.
Hvad betaler de høje udgifter i Formel 1
Som du nok ved, så er Formel 1 en dyr sportsgren.
Det er svært at nævne summer, da ingen teams
vil ud med de rigtige tal, men det er ikke nogen hemmelighed,
at budgettet for et topteam ligger i omegnen af 1.5 mia.
kroner og for Toyota skulle det beløb have været
helt oppe på de 2 mia. kroner i år. Selv for
de små teams, som har svært ved at gøre
sig gældende; privatholdene ligger budgettet på
700-1000 mio. kroner om året. Hvordan samler man så
mange summer til at drive et Formel 1 hold?

Den sorte John Player Special Lotus
er en af de biler, der huskes bedst i sponsorhistorien.
© Michael Ewert
Svaret hedder sponsorer. Sponsorater har været kendt
i motorsport i mange år siden de første reklamer
blev sat på bilerne i de spæde år af Formel
1’s historie. Sponsorater har været med til
at betale for de stigende omkostninger i motorsport. Udvikling
af racerbiler er gået stærkt. Det viser billeder
fra de tidlige racerløb til de nuværende løb.
Alt sammen i kampen om at finde den fordel, som sikrer dig,
og ikke dine modstandere sejren. Vi har set mange sjove
forsøg lige fra kæmpe bagvinger, påmonterede
’støvsugere’ til sekshjulede Formel 1
biler, hvis grundtanke var god nok, men som siden er blevet
forbudt af forskellige hensyn, den primære sikkerheden.
Nogle af de biler vi husker bedst er for eksempel Brabham
raceren med ’støvsugeren’, der vandt
løbet på Anderstorp i 1978 for siden at blive
bandlyst. Ideen var ellers god nok og et forsøg på
at skabe et alternativ til ground-effect bilerne. De fleste
husker nok også de flotte sorte Lotus 79 racere med
John Player Special reklamerne. Eller de rød/hvide
Marlboro McLaren Formel 1 biler, de rigtige Ferrari røde
Ferrari racere inden Marlboro fik ændret den klassiske
tyreblodsfarve til den mere neonagtige farve, som Ferrari
stadig kører med. Mange husker nok også de
sort/gule Renault biler, som kom tæt på i 1983,
men som aldrig vandt VM, eller McLarens skifte fra de klassiske
rød (rettere orange)/hvide biler til de sølvpile,
som West sponsoratet gav anledning til. En ny hovedsponsor
og en ny begyndelse.
Uanset hvad så har vi mange minder omkring de mange
Formel 1 biler vi igennem mange år har kunne følge
på alverdens tv-skærme, på racerbanerne,
månedsmagasinerne og internettet. Fælles for
alle disse biler er, at de har været påklistrede
med reklamenavne, logoer og farver. Alt sammen fra sponsorer,
som har været med til at betale størstedelen
af gildet. Tobaksfabrikanter har i mange år betalt
for en del af dette gilde, og forsøg på at
hindre direkte reklame af disse sundhedsskadelige ligpinde,
som så mange har behov for, så har sponsorer
og teams i mange år fundet på snedige omveje,
hvor på reklameeffekten har været til stede,
men ikke direkte reklameret. Som de gamle Camel logoer,
der pyntede Williams og Benetton bilerne i starten af 90’erne
eller kørernavnene på McLaren bilerne, der
hvor West stod skrevet.

Nelson Piquet i en Benetton-Ford på Silverstone 1991
– Bemærk Camel logoet. © Ford Media
De skjulte sponsorer
Afhængig af hold, så menes det at hovedsponsoren
til et Formel 1 team lægger mellem 300 og 500 mio.
kroner årligt til driften af teamet. For nogle et
langt højere beløb, som for eksempel Marlboro,
der menes at have lagt over en mia. kroner i Ferrari om
året. For disse mange penge får man, hvis beløbet
er stort nok, indflydelse på bilens farvevalg, og
reklamer på motorcoveret, bagvingen og som ofte forvingen
samt kørerdragterne. Men en hovedsponsor gør
det ikke alene. Derfor har alle Formel 1 teams et væld
af sekundære sponsorer, der alle lægger en del
penge for noget plads på bilen. Vel at mærke
på steder, som mange slet ikke bemærker. Noget
som bilens farvelayout kan have stor betydning for.
Jeg kan give eksemplet AT & T, der bliver Williams
teamets nye hovedsponsor til 2007. Det lyder så imponerende,
når en telegigant vil gå ind i Formel 1, og
ligefrem som hovedsponsor for et team. Der er da heller
ingen tvivl om, at de penge AT & T lægger hos
Williams ikke er små. Således hedder teamet
i 2007 AT & T Williams Toyota eller Lexus afhængig
af, hvad japanerne finder ud af brande deres motorer som.
Men AT & T har været sponsor hos McLaren i 2005
og 2006. Specielt i år har det dog været svært
at se, da AT & T logoet har været på bilens
frontsektion, der på grund af McLarens racerens specielle
farveskema har været nærmest skjult i farverne.

AT & T forsvinder næsten på McLaren fronten
på grund af de mørke farver. © McLaren
Et hold som vi siden Jaguar dagene har vænnet os
til at se lave happenings en til flere gange om året
er Red Bull Racing F1. Siden Terminator 3 promoveringen
på Silverstone 2003, så har Jaguar/Red Bull
Racing været garant for mindst en gang at lave en
speciel event, men mindre kan også gøre det,
selv om vi nævner pink Jaguar, Ocean’s 12, Star
Wars 3: revenge of the Sith og i år Superman returns.
Til det amerikanske Grand Prix i år stod der ikke
længere Red Bull på forvingen af Red Bull bilerne.
Den plads har den store aviskoncern Metro International
købt sig ind på, men den gyldne farve bliver
skjult meget i den blå forvinge og da kørerne
heller ikke er de mest eksponerede, så er der nok
nogle af jer læsere, som slet ikke har opdaget dette
skifte.
Jeg fandt først selv ud af dette, da jeg flere dage
efter løbet kiggede billeder på Red Bulls hjemmeside,
og der har på intet tidspunkt i de danske Metro Express
aviser været nogle henvisninger til, at koncernen
Metro International sponsorerer Red Bull Racing. En oplysning,
som jeg tror en del ville have fundet interessant, men så
langt har sponsoraftalen altså ikke gået.
Var der nogen, der hånden på hjertet lagde
mærke til noget specielt på Red Bull Racerne
under det japanske Grand Prix? Flere af de personer, jeg
har stillet dette spørgsmål har svaret undvigende,
og har ikke kunne fortælle mig noget særligt.
Det på trods af, at de lige som jeg selv ser alt det
Formel 1 jeg overhovedet kan komme i nærheden af.
Det specielle denne weekend var, at Red Bull Racing havde
lavet en one-race deal med conveniencekæden 7-eleven,
hvor bilernes bargeboards var hvide med 7-eleven logoet.
Det samme var bagvingens sideplates, men alligevel har dette
været overset af en masse mennesker.

Selv om 7-eleven logoerne er ret tydelige var der ikke rigtig
nogen, der bemærkede dem.
© Gepa Pictures/Red Bull Racing
Det amerikanske Autoracing1.com brugte næsten en
uge på at opdage dette, og de har følere ud
mange steder og kontakter til andre Formel 1 sites. Jeg
tror ikke 7-eleven har fået det af ud af eksponeringen,
som de havde forventet, men det kommer jo igen an på,
hvad formålet med denne one-off deal har været.
For mig virker det som en masse spildte millioner. De pladser
har på trods af det markante farveskift ikke været
helt billige, og man kan nok godt formode, at disse ellers
gode pladser har kostet 20 mio. kroner eller mere for dette
ene løb. Til gengæld vinder 7-eleven nu, hvor
der bliver snakket om den manglende opmærksomhed på
de to Red Bull racere i Japan. Så sponsoratet har
måske været mere langsigtet end det først
virkede.
Dette eksempel mere for at illustrere, at selv om man bliver
en del af Formel 1 cirkusset, så er det ikke sikkert,
at man får sit brand ud til særlige mange mennesker.
Specielt hvis man hører til i den tungere ende af
feltet, som tvproducerne ikke fokuserer på. Sådan
har mange sponsorer det. Det er en svær balancegang.
Skal man ind hos et af de store teams, så stiger regningen
gevaldigt. Til gengæld er man mere sikker på
at få sit brand ud til en masse mennesker. Da Hilton
lavede en sponsoraftale med McLaren stillede McLaren op
med bil, og der blev ret hurtigt publiceret billeder fra
begivenheden. Ingen var i tvivl om samarbejdet, og hvis
man kommer ind på et Hilton hotel, som for eksempel
Hilton hotellet i Budapest, så hænger der papirer
med kommentarer og rapporter fra og om McLaren. På
denne måde udvides samarbejdet til at være andet
og mere end et navn på en Formel 1 bil. Hvor mange
tror Paris Hilton har betalt fuld pris for hendes Mercedes-McLaren
SLR?

Når sponsoratet er stort nok er eksponeringen også
større. © McLaren Media
Hvorfor gå ind i Formel 1?
Det kan derfor undre, hvad det er der får et firma
til at gå ind i Formel 1. Årsagerne til disse
er selvfølgelig for at tjene penge. Det kan gøres
på flere måder. Enten ved at sælge flere
varer som en afløber af sponsoratet , men også
ved via en øget brand awareness lokke kunderne til
at vælge dig, næste gang de står i en
situation og skal træffe et valg. Shell har for eksempel
pæn succes med deres Ferrari benzin. Ikke at benzinen
er ekstra speciel, men hvis et stort Formel 1 team med tilhørende
sportsvognsfabrik vælger at bruge Shell benzin, mon
ikke min lille Nissan Micra, så også vil have
godt af at køre på dette.
For mange virksomheder gælder det også mere
om at blive associeret med Formel 1 end direkte at være
involveret i Formel 1. Formel 1 står for det ypperste.
Det er her de bedste kørere findes. Det er her de
bedste biler findes. Det er her de bedste bilfabrikanter
kæmper om at være den bedste. Har man succes
i Formel 1, så har man også succes andre steder.
Det er en følgevirkning af et Formel 1 engagement.
Af samme grund kæmper store internationale banker
og investeringsfirmaer samt telegiganterne om at sponsorere
de rigtige teams i Formel 1. Royal Bank of China havde et
mindre sponsorat af Williams teamet ved løbet i Shanghai,
mens Royal Bank of Scotland er et af holdets større
sponsorer. Den hollandske bankgigant ING skal fra 2007 være
Renaults nye hovedsponsor. Noget som kan få indflydelse
på holdets farvevalg i 2007.

Royal Bank of Scotland og Royal
Bank of China på Williams raceren i Shanghai. ©
Williams F1
Når et firma som Wilux, der lever af at producere
badeværelsesudstyr af den mere eksklusive slags går
ind i Formel 1 og sponsorerer et Formel 1 hold, så
må det være en god forretning, da de færreste
forretningsmænd har råd til at smide penge ud
af vinduet, og selv om det kun var et hold som Minardi,
der blev sponsoreret, så har signalværdien af
sponsoratet været godt for firmaet.
Så det er et sats hver gang et firma starter et sponsorat
med et Formel 1 team. Som for Formel 1 kørere gælder
det om at være en del af det rigtige team på
det rigtige tidspunkt. 7up nød godt af at være
Jordans hovedsponsor tilbage i 1991, da teamet debuterede
i Formel 1. Mange mener stadig, at Jordans gennembrudsracer
var en af de smukkeste racere det år. Noget som den
grønne farve, der var så forskellig fra de
andre farver spillede ind på. Året efter floppede
Jordan med deres Sasol Jordan Yamaha.
Omvendt har vi også set, hvordan nogle Formel 1 teams
kører med store åbne flader på deres
racere, da man i Formel 1 kun får, hvad man har betalt
for. Her er ikke noget med, at vi har været glade
for vores samarbejde, så mens vi mangler en ny sponsor
til at købe denne plads, så sætter vi
dit logo på i mellemtiden. Her er ingen kære
mor. Pengene bestemmer.
Spildte millioner eller ej?
Det er svært at vide, hvor meget man får ud
af et Formel 1 sponsorat, når pengene bliver lagt.
For nogle sponsorer er det en langtidsinvestering, for andre
er det eksponering lige her og nu. Et hold som har været
gode til at lave happenings har jeg tidligere nævnt
Jaguar/Red Bull Racing for at være. Men Honda Racing
F1 er også eminente til at skabe ekstra fokus på
deres biler. Anthony Davidson har flere gange de sidste
par år kørt med specielle lakeringer under
fredagstræningerne (navnlig i 2004), men også
i år har vi ved lejligheder set en anderledes lakeret
Honda racer køre rundt på banen. Det er noget
som giver opmærksomhed, og når Formel 1 feltet
ankommer til sæsonens sidste par løb, specielt
det kinesiske vil flere teams se anderledes ud.
For eksempel Honda, der de sidste to år har skiftet
den ene af teamets grundfarver ud med en blå for at
promovere tobaksmærket 555 eller det nedlagte Jordan
team, der i østasiatiske Grand Prix løb kørte
med Sobranes frem for Benson & Hedges sponsorat. Williams’
teamet skifter nogle af deres sponsorers normale navne ud
med de tilsvarende kinesiske, og der sker løbende
ændringer i alle teams sponsorportfolio. Vi behøver
bare tænke på årets sidste løb
i Brasilien, hvor Honda Racing F1 bilerne igen så
anderledes ud rent farve- og sponsormæssigt.

Anthony Davidson i endnu en specialbemaling
om fredagen op til Brasiliens Grand Prix. © Honda Racing
F1
Om de mange millioner er spildte er som sagt svært
at svare på. Alle sponsorer har deres egen målsætning.
For nogle er det at kunne sige, at de har været involveret
i Formel 1 som sponsor for enten et team eller en kører,
for andre er det at blive en større del af hele Formel
1 cirkusset og dets image som toppen. Ikke kun underholdningsmæssigt,
men i rent teknologisk forstand. Formel 1 er stedet hvor
udviklingen presses til det yderste, og man har ikke råd
til at være involveret i Formel 1, hvis man ikke har
et godt bagland med sig.
Så måske er de mange millioner ikke så
spildte alligevel?
Lad os slutte med dette eksempel på, hvad man også
kan få ud af et sponsorat. I slutningen af 2005 kørte
Ferrari med Torino 2006 logoer på forvingen af Ferrari
bilerne. Alligevel kom det for mange som lidt af en overraskelse,
da Luca Badoer under åbningsceremonien til dette år
olympiske vinterlege lavede opvisning i en Ferrari Formel
1 bil. Set i bakspejlet, så var det måske ikke
så overraskende, at Italiens stolthed kørte
den opvisning. Reklamerne havde jo været der allerede
i 2005.

Torino 2006 ses tydeligt på Ferrari snuden. ©
Ferrari media

Mange (inklusiv denne skribent) var overraskede, da Luca
Badoer kørte rundt i en Ferrari ved åbningen
af dette års vinterlege. © Ferrari media