Lænestolsentusiasten
Race: Pro – Når det ikke
skal være nemt!
Af Michael D. Ewert – Alle billeder
Copyright Simbin/Atari
|
Man skal have været på Mars de sidste mange
år, hvis man ikke er stødt på de meget
populære spil fra Simbin. GTR, GT Legends (tidligere
anmeldt på F1journal.com), GTR2, Race, Race 07, GTR
Evolution og senest STCC. Alle populære spil udviklet
gennem årene til PC-platformen med en sådan
popularitet, at Race-spillene bliver brugt som det officielle
WTCC-spil.
Race-reklamer har man derfor kunne se de senere år
på racerbanerne, hvor biler og baner har båret
reklamer for spillet. Spillene er meget realistiske og er
noget af det tætteste man kommer på en fuldblodssimulator
på et budget, hvor hjemmecomputeren kan bruges som
arbejdsplads. Man fristes til at sige cockpit, for dette
spil har været epokegørende inden den elektroniske
racerscene.
På den store biludstilling "Biler i Bella"
sidste år havde Chevrolet sat en hel bil op som løbssimulator.
I Danmark har vi to store Race-ligaer, hvor brugerne mødes
online og kæmper indbyrdes i mesterskaber. Ligaer,
der blandt andet har professionelle racerkørere deltagende
i: Danish Racing League og DGPLS / DGTRS
heddder de to sites, som Simbin selv henviser til i den
store liste over communities de har lagt op på de
officielle sider for de forskellige spil.
En anke er der dog ved disse spil: De er utrolig resourcekrævende,
hvis man ønsker en flot, hurtig og flydende grafik,
så man sætter ikke lige ens studiepc i gang
med dette spil. Minimumskravene til PC'en er ganske høje,
og jeg kender flere, som har investeret mange penge i specialbyggede
computere, dedikeret kun til disse spil.
Så hvad gør man så, hvis man ikke lige
har den store PC stående derhjemme, og ikke lige har
pengene til at anskaffe den?
Man investerer i spillet Race: Pro, der
blev sendt på gaden medio februar.
Race: Pro – GTR: Evolution til X-Box 360
Der er fordele og ulemper ved en spillekonsol. Alle har
det samme hardware at gøre godt med, og det betyder,
at udviklerne ved hvilke betingelser de har at udvikle under.
Om jeg sidder hjemme i lejligheden i Danmark eller Julio
sidder i Spanien med en X-Box 360, så har vi de samme
betingelser for at spille det samme spil.
Det fjerner det store hardwarerace, og giver ens betingelser
for alle. Derfor giver det mening at lave en konsolversion
af de populære spil. For et par år siden pegede
tegnene på, at det skulle være GTR, der blev
X’et. Man kunne i det populære 3D Motors på
Motors TV se de første billeder af konsolkonverteringen,
men det var altsammen inden Race til PC blev sendt på
gaden.
Race blev en revolution indenfor simulationsspil. For første
gang kunne man køre på Guia-banen i Macau,
og alle de officielle biler og baner fra WTCC-mesterskabet
i 2006 var med i spillet. Tidligere havde det stort set
kun været Formel 1 eller NASCAR, der var blevet brugt,
når der skulle satses på de motorsportsglade
kunder.
Race har fået flere fortsættelser og den seneste
store udgivelse var GTR: Evolution, der
fungerede mere som en opsamling af de tidligere udgivelser.
Her tog man Race 07, og supplerede op med
mærkeklasser, GT og formelbiler samt Nordschleife.
Det er dette spil, der danner basis for konsolversionen
Race: Pro.
Race: Pro er udviklet af Simbin
Developments og sendt på gaden af Atari.
Det indeholder 13 baner, hvor af to foreløbig er
eksklusive til dette spil. De populære amerikanske
baner Road America og Laguna Seca er udviklet til dette
spil. To baner som er meget populære blandt gamere.
Endvidere bybanerne fra WTCC som Pau og Porto. Flere af
banerne findes i forskellige layouts, blandt andet Monza
Reverse, der som navnet antyder er Monza den forkerte vej
rundt. Det er ikke så nemt som det lyder.
Officielt er det WTCC-mesterskabet spillet er bygget over.
Der er dog både F3000 og Formel BMW at køre,
hvis man vil have dækket sin formellyst. Der er diverse
sportsvogne, som både kan køres som mærkeklasser
og som blandede fornøjelser. Köenigsegg, Gumpert
Apollo, Audi R8, Aston-Martin m.m. samt WTCC-biler fra 06/07,
specielle Extreme udgaver og gamle biler fra 1987. I alt
350 biler inklusiv Caterham.
Lad os kigge nærmere på spillet.
Det første indtryk
Når man første gang sætter spillet i
maskinen ser man den velkendte Simbin intro, og når
den er slut, så oplever man et kedeligt velkomstbillede.
Menuskærmen er ret kedelig sammenlignet med Forza
Motorsport/Gran Turismo-spillene. Den indeholder
dog alt det vigtige plus nogle nye features, som man savner
i de FM/GT.
Der er den obligatoriske multiplayer, som kræver
X-Box Live-abonnement. Der er mulighed for at køre
mesterskaber, enkelte løb, træning m.m. Man
kan ret hurtigt sætte sig ned og køre et Quick
Race, men det er ikke alle biler man bare kan springe i.
De skal først vindes.
Jeg sprang direkte til karrierefunktionen i spillet. Her
starter man med et lille pengebeløb, som man skal
beslutte hvad man vil bruge til. Tre løb i en Mini,
hvor man skal opfylde nogle betingelser. Lever man op til
disse får man penge. Ellers må man forsøge
igen indtil det går godt. Jeg brugte et par forsøg
på at leve op til minumumskravet i min kontrakt.
Næste spring var et avancement til en Caterham eller
en Radical. Her skal man vise sit værd og sætte
en omgangstid indenfor en bestemt tid. Det er ikke nemt,
synes jeg. Jeg brugte flere timer på at komme igennem
nåleøjet til Caterham for den tid man skulle
køre havde jeg store problemer med at opnå.
Ikke fordi tiden er umulig at nå, men fordi en Caterham
er en lille hidsig sat*n, der kører meget sidelæns,
hvor man bruger meget tid på at accelerere og bremse
ordentligt. Testen foregik på Anderstorp i Sverige,
og man kommer meget hurtigt til at køre en masse
omgange for det er svært ikke at lave fejl. På
den sidste del af Anderstorp lige før karrusellen
er der et bump i banen. Selv om bilen kører lige
ud, man accellerer, rammer bumpet, bliver skubbet ud i rabatten
og inden man igen har kontrol over bilen på banen,
så er tiden løbet fra en, når man først
rammer målstregen.
Det lykkedes mig dog, at komme igennem nåleøjet
og avancere til de rigtige løb, men sjældent
har jeg set så rådden kørsel fra de computerstyrede
modstandere. Eller det skal måske nok omskrives til,
at modstanderne ikke opfører sig på samme måde
som i FM/GT. Her kan man ikke bare skubbe modstanderne af
banen. Så ryger man selv af banen for modstanderne
er ikke blege for at køre deres chance. Så
jeg er indtil videre ikke avanceret videre i karrieredelen.
Nye biler bliver låst op jo længere man kommer
i kalenderen.
Alt det andet
Hvis man som jeg ikke har så meget held med karrieren,
så kan man altid tage et hurtigt spil. Her kan man
køre på alle 13 baner, en del af banerne findes
i flere variationer. Så det er ikke noget problem
at tage en WTCC-bil og så ellers stille op i et løb.
Det gjorde jeg på Monza, og der var ikke de store
problemer med at vinde løbet. Så valgte jeg
banen Porto, og så blev det straks meget sværere.
Porto er en svær gadebane, hvor der ikke er meget
plads. Man kan få hjælpelinier, som man kender
det fra FM/GT, hvor en farveindikator viser om man skal
accellere eller bremse. Man skal dog reagere hurtigt for
midt på banen kommer der en chikane, som jeg ikke
er blevet gode venner med endnu. Det lykkedes i 80% af gangene
at komme ordentlig igennem, men så tager man lige
chikanen, og så siger det bang.
Bilen bliver bulet, nogen gange meget, men det giver ikke
den store performanceeffekt. Lidt ærgerligt for det
gør, at man ikke på samme måde bliver
sat tilbage ved uheld. Er det stort nok (200 km/t ind i
en mur frontalt), så kan bilen gå i stykker
og udgå, men ellers er der ikke så meget.
Skulle man have lyst til at spille mod en kammerat, men
man kun har en maskine, så har man inkoopereret det
samme system, som Microprose i sin tid indførte i
det allerførste Formel 1-spil de sendte på
gaden. Her kan man sætte maskinen til at skifte imellem
spillerne under et løb. Når spiller 2 kører,
så styrer maskinen spiller 1’s bil. Man kan
dog også sagtens sætte to maskiner i serie,
og så køre på samme tid eller man kan
gå på internettet. Her er op til 12 modstandere
på samme tid. Jeg er begejstret!
Konklusion
Jeg har svært ved ikke at være glad, når
jeg sætter mig foran dette spil. Man har taget det
meste af det gode fra GTR: Evolution tilføjet
to nye baner fra USA, og lovet at man på sigt vil
kunne opdatere spillet med nye biler, mesterskaber og baner
via X-Box Marketplace. Det fremtidssikrer
spillet, og gør det derfor anbefalesværdigt.
Til gengæld er jeg irriteret over den høje
sværhedsgrad, som spillet byder på. Jeg mener
ikke, at jeg på nogen er jordens dårligste motorsportsspiller,
men jeg har svært ved at komme langt i spillet. Jeg
er dog så meget mere stolt, når tingene så
lykkedes.
Grafisk byder spillet ikke på den samme oplevelse
som Forza Motorsport 2, Project Gotham Racing 3/4 eller
Gran Turismo 5: Prologue. Jeg opfatter det dog ikke som
noget større problem, da det ikke fjerner fokus for
det vigtigste. At køre race, og det på et højt
niveau.
Jeg kan varmt anbefale dette spil.
Har du ikke en X-Box 360, så er Simbin i gang med
at udvikle Race: On til PC. En opdatering, der kommer som
selvstændigt spil og som udvidelsespakke til GTR:
Evolution. Spillet kommer til at indeholde US Muscle (sandsynligvis
med Laguna Seca og Road America samt flere andre amerikanske
baner), S.T.C.C. der er det svenske mesterskab med svenske
(og en enkelt norsk) bane samt en opdatering af baner og
biler til WTCC 2008-sæsonen.