Le Mans 2009
Magtskifte på La Sarthe - 'Tysken' er tvunget i knæ!

Af Flemming Hansen Alle fotos: Jan Kaiser - JanMagnussen.com

Årets Le Mans

Igen i år blev Le Mans en stor dansker begivenhed. Med potentielle sejrherrer i alle klasser, var der ikke noget at sige til at tusindvis af danskere to til det franske atter engang. Der var naturligvis store forhåbninger om en 9. sejr til Tom Kristensen i den nye Aud R15 TDI - men den viste sig hurtigt ikke at være hurtig nok. Peugeot'erne var konstant hurtigere og var i stand til at holde Audierne på afstand. Men begge teams havde deres del af dramaer med beskadigelser og smadrede biler - men Peugeot tog det afgørende stik med vinderteamet bestående af David Brabham, Marc Gene og Alex Wurz. Så selvom det blev fransk sejr, så skærer det nok alligevel lidt i den franske stolthed at det ikke var det franske hold i Peugeot nr. 7 der kunne triumfere. Peugeots sejr iøvrigt var den første ikke-tyske siden 1993, hvor det også var en Peugeot der vandt. Siden da har det enten været en Porsche eller en Audi trup der stod øverst på præmieskamlen.

I LMP2 var der masser af biler, men der var enighed om inden starten at vinderen måtte være enten Essex Spyderen eller Goh Spyderen. Der var tæt kørsel gennem hele løbet indtil Goh teamet satte raceren ud af spillet. Derefter var det 'bare' at køre i mål for Elgaard og co.

I GT1 var konkurrencen stort set begrænset til de to Corvetter. nr. 63 med Jan Magnussen bag rattet sammen med Antonio Garcia og Johnny O'Connell og nr. 64 med Oliver Gavin, Olivier Beretta og Marcel Fässler. Også her var der tæt kamp mellem nr. 63 og 64. Nr. 64 sættes ud af spillet med tekniske problemer, mens nr. 63 godt nok vinder, men Jan Magnussen må opgive at køre på grund af maveproblemer.

Uden de helt store sejrschancer havde vi Audi nr. 15 fra Kolles teamet med Christian Bakkerud som Le Mans debutant, der endte på en respektabel 10. plads.

Allan Simonsen i Ferrari udgik undervejs.

Så alt i alt en ganske fin årgang for dansken på Le Mans!


Så er det lige før.


Starten er gået og flaget viftes af en vis de Montezemolo fra Ferrari.


De næste 24 timer kommer Dunlop broen til at blive passeret næsten 400 gange.


Colin Kolles Audi team R10 TDI med Christian Bakkerud bag rattet.


Corvette GT1 for sidste gang på Le Mans


Aston Martin tog springet til LMP1 klassen - det kunne da have været fedt med Corvette samme sted.


Audi R15TDI - hurtig men ikke hurtig nok. Allan McNish bag rattet.


Her mister Peugeot nr. 7 sejren. Den skulle humpe banen rundt med et ødelagt bagdæk.


Pescarolos Peugeot måtte udgå efter et voldsom uheld.


Endelig sejr til team Essex på Le Mans.


Respektabel placering for Bakkerud og co.


Kun to mekanikere må skifte alle hjul.


Den anden Corvette der måtte udgå med tekniske problemer.


Med ild i r....


Der måtte lidt brandmænd til hjælp.


Målet er i sigte of Essex LMP Spyder


Nr. 1 i GT1


'Kun' en tredieplads for Tom og Co.



Bedre rengøring fås ikke på Statoil tanken. Corvetten skal pudses inden de sidste omgange i triumf og alle mand sættes ind.



Glade men fattede - den 3. placerede Audis mandskab. Fra venstre Tom K., McNish og Capello.


De glade LMP2 vindere- Elgaard, Poulsen og Collard med finansmand Halvorsen i rød trøje.


Garcia, Magnussen og O'Connel på vej mode sejrsceremonien.


Jan Magnussen og co. i højt humør efter sejren.