Le
Mans 2009
Magtskifte på La Sarthe - 'Tysken'
er tvunget i knæ!
Af Flemming Hansen Alle fotos: Jan Kaiser - JanMagnussen.com |

Årets Le Mans
Igen i år blev Le Mans en stor dansker begivenhed.
Med potentielle sejrherrer i alle klasser, var der ikke
noget at sige til at tusindvis af danskere to til det franske
atter engang. Der var naturligvis store forhåbninger
om en 9. sejr til Tom Kristensen i den nye Aud R15 TDI -
men den viste sig hurtigt ikke at være hurtig nok.
Peugeot'erne var konstant hurtigere og var i stand til at
holde Audierne på afstand. Men begge teams havde deres
del af dramaer med beskadigelser og smadrede biler - men
Peugeot tog det afgørende stik med vinderteamet bestående
af David Brabham, Marc Gene og Alex Wurz. Så selvom
det blev fransk sejr, så skærer det nok alligevel
lidt i den franske stolthed at det ikke var det franske
hold i Peugeot nr. 7 der kunne triumfere. Peugeots sejr
iøvrigt var den første ikke-tyske siden 1993,
hvor det også var en Peugeot der vandt. Siden da har
det enten været en Porsche eller en Audi trup der
stod øverst på præmieskamlen.
I LMP2 var der masser af biler, men der var enighed om
inden starten at vinderen måtte være enten Essex
Spyderen eller Goh Spyderen. Der var tæt kørsel
gennem hele løbet indtil Goh teamet satte raceren
ud af spillet. Derefter var det 'bare' at køre i
mål for Elgaard og co.
I GT1 var konkurrencen stort set begrænset til de
to Corvetter. nr. 63 med Jan Magnussen bag rattet sammen
med Antonio Garcia og Johnny O'Connell og nr. 64 med Oliver
Gavin, Olivier Beretta og Marcel Fässler. Også
her var der tæt kamp mellem nr. 63 og 64. Nr. 64 sættes
ud af spillet med tekniske problemer, mens nr. 63 godt nok
vinder, men Jan Magnussen må opgive at køre
på grund af maveproblemer.
Uden de helt store sejrschancer havde vi Audi nr. 15 fra
Kolles teamet med Christian Bakkerud som Le Mans debutant,
der endte på en respektabel 10. plads.
Allan Simonsen i Ferrari udgik undervejs.
Så alt i alt en ganske fin årgang for dansken
på Le Mans!

Så er det lige før.

Starten er gået og flaget viftes af en vis de Montezemolo
fra Ferrari.

De næste 24 timer kommer Dunlop broen til at blive
passeret næsten 400 gange.

Colin Kolles Audi team R10 TDI med Christian Bakkerud bag
rattet.

Corvette GT1 for sidste gang på Le Mans

Aston Martin tog springet til LMP1 klassen - det kunne da
have været fedt med Corvette samme sted.

Audi R15TDI - hurtig men ikke hurtig nok. Allan McNish bag
rattet.

Her mister Peugeot nr. 7 sejren. Den skulle humpe banen
rundt med et ødelagt bagdæk.

Pescarolos Peugeot måtte udgå efter et voldsom
uheld.

Endelig sejr til team Essex på Le Mans.

Respektabel placering for Bakkerud og co.

Kun to mekanikere må skifte alle hjul.

Den anden Corvette der måtte udgå med tekniske
problemer.

Med ild i r....

Der måtte lidt brandmænd til hjælp.

Målet er i sigte of Essex LMP Spyder

Nr. 1 i GT1

'Kun' en tredieplads for Tom og Co.


Bedre rengøring fås ikke på Statoil tanken.
Corvetten skal pudses inden de sidste omgange i triumf og
alle mand sættes ind.


Glade men fattede - den 3. placerede Audis mandskab. Fra
venstre Tom K., McNish og Capello.

De glade LMP2 vindere- Elgaard, Poulsen og Collard med finansmand
Halvorsen i rød trøje.

Garcia, Magnussen og O'Connel på vej mode sejrsceremonien.

Jan Magnussen og co. i højt humør efter sejren.