Rush
Jeg
var underholdt
Af Michael D. Ewert. Billeder © Rush Films Limited
Egoli Tossell Film and Action Image
|
![](Rush%20(3).jpg)
Jeg skal se RUSH før alle andre!
For nogle uger siden tikkede der en mail ind i min indboks.
Det er der ikke noget nyt i, da der ofte kommer hundrede
eller mere. Det meste spam eller fra de mange tilbudssider,
men den her var fra Jakob, og Jakob kommer fra UIP.
Han havde snakket med Lea fra bloggen Formulafashion.dk,
der havde været så elskværdig at sende
min email til Jakob. Hun var nemlig sikker på, at
jeg var interesseret i det Jakob havde at tilbyde, og selv
om man normalt altid vil være skeptisk, så var
jeg meget interesseret i det Jakob kunne tilbyde.
Det var ikke en helt almindelig vare, og den var også
underlagt nogle embargo-regler, så derfor kommer denne
anmeldelse flere uger efter jeg faktisk fik varen. Varen
var Rush. Det vil sige muligheden for at komme til en screening
af Ron Howards film om Formel 1-sæsonen 1976, og hvad
var mere naturligt end at takke ja med det samme.
![](Rush%20(1).jpg)
Så torsdag den 8. august klokken 11.30 gik jeg i
silende regnvejr i København for at finde UIP’s
domicil. Filmen startede klokken 12 i den lille prøvesal
nederst i bygningen, og vi var hele tre personer i salen.
En kvindelig medarbejder fortalte, at hun tidligere på
dagen havde talt i telefon med Thorkild Thyrring, og om
jeg vidste hvem han var. Svaret faldt prompte. Thorkild
er jo Danmarks svar på en motorsportsgud, og uden
tvivl den bedste racerkører Danmark har fostret gennem
tiden. Ironi kunne være brugt i svaret til hende.
Der er fejl i!
Det engelske F1racing har dedikeret hele deres august-nummer
til Rush-filmen, og her kommer man ind på mange ting
omkring filmens tilblivelse, og nogle af de problemer man
havde haft for at gøre den så autentisk som
muligt. For eksempel kører James Hunt F3 på
Crystal Palace, men den bane eksisterer ikke mere, så
man havde måtte improvisere sving fra andre baner
til at gøre. Det samme havde man gjort på andre
baner, og f.eks. bruges Brands Hatch som fyld på nogle
af løbene i 1976-sæsonen.
Noget man er sluppet ret godt fra, bortset lige fra løbet
på Monza, hvor banelayoutet er markant anderledes
de andre baner i kalenderen. Er man almindelig Formel 1-interesseret,
så opdager man det ikke, og det har ikke betydning
for filmen. Det har de to hovedrolleindehavere i stedet,
og man har fundet to gode eksemplarer på datidens
James Hunt og Niki Lauda.
![](Rush%20(4).jpg)
Chris Hemsworth spiller James Hunt, og gør det med
en ganske stor selvtillid, men selv han kan ikke måle
sig mod virkelighedens James Hunt. Niki Lauda spilles af
Daniel Brühl, og de to udviklede lidt af et forhold
under indspilningerne, hvor de tit var i telefonisk kontakt.
Det er vigtigt at vide, at filmen ikke bare er en gennemgang
af 1976-sæsonen, men også en ”Hollywood”-film,
og man har taget sig et par friheder for at gøre
filmen mere spændende.
For hvor og hvornår opstod rivaliseringen imellem
James Hunt og Niki Lauda i virkeligheden? I filmen støder
de to herrer første gang på hinanden i et F3-løb
på Crystal Palace, hvor de naturligvis støder
sammen, og James Hunt har det svært med at Niki Lauda
kommer i Formel 1 relativt ubesværet, imens han selv
debuterer for Hesketh.
Efter en hård kamp mellem Niki Lauda i Ferrari og
James Hunt i Hesketh siger James, hvis bare vi havde haft
samme bil. Historien gentager sig i nutiden, hvor Fernando
Alonso ofte giver udtryk for, at det er Red Bulls bil, snarere
end Sebastian Vettel, der vinder i Formel 1.
![](Rush%20(6).jpg)
Der er to hovedpersoner, men ingen 'bad guy'.
Filmen giver et underholdende indblik i de to rivalers kamp,
og der er noget ying/yang over deres forhold for de kan
ikke undvære hinanden. Alle har behov for at have
en fjende tæt på. Man får også en
ide om, hvem de er som personer udenfor banen, og hvis Alain
Prost blev fremstillet dårligt i Senna-dokumentaren,
så er det ingenting i forhold til måden Niki
Lauda fremstilles på.
Kold og usympatisk, og med en fantastisk viden omkring
materialer og aerodynamik, men også som en bedstefarkører
i privaten, og en kører der svælger i sin egen
ulykke, og nærmest mangler empati. Der gøres
ikke meget for at sætte Niki Lauda i et positivt lys,
men samtidig viser den også hvilken fighter Niki er.
Der fokuseres meget på vejen til Nikis comeback seks
uger efter ulykken på Nordschleife, og det er ikke
rare billeder man bydes på.
James Hunt fremstilles som en ung sorgløs playboy,
der er uhyre selvsikker. Hans charme er svær ikke
at holde af, men han er også selvdestruktiv, og med
et horn i siden på ”tyskeren” eller ”Kraut”
som han kaldes i filmen indtil ordet ”rotte”
bruges om Niki Lauda. Man får opfattelsen af at det
ikke handler om at vinde verdensmesterskabet, men kun at
slå Niki det handler om.
Rush inddrager rigtige arkivoptagelser og blander med de
fiktive billeder, og det gør den overbevisende. Der
er tobaksreklamer med, men de ses sjældent, og bilerne
er uhyre flotte. Der er et par mindre kiks i filmen, som
min detaljefokusering opdager, men som igen ikke har nogen
betydning for filmen.
![](Rush%20(8).jpg)
Afslutningen på Japans grand prix er rigtig ”Hollywood”,
men heldigvis tyer filmen ikke til det normale ’ekstra
gear for at overhale’-trick, og 1976-sæsonen
er meget autentisk. Filmen slutter med en hyldest til James
Hunt og Niki Lauda med billeder af den rigtige James Hunt
og Niki Lauda, ligesom man så det i den fremragende
franske film ’De urørlige’ hvor man ser
filmens hovedpersoner i virkeligheden.
Duer den?
Jeg snakkede med Flemming Haslund fra Bilzonen, da jeg
var på vej hjem Copenhagen Historic Grand Prix. Han
spurgte om jeg troede Rush kunne opnå samme status
som Le Mans? Det kan den ikke, men den er pokkers underholdende,
og jeg skal helt klart ind og se filmen, når den kommer
på det rigtige store lærred.
Den kommer til at blive fantastisk på blu-ray og
mængden af ekstra materiale bliver guf at dykke ned
i. Den får mine varmeste anbefalinger,
og den sætter nye standarder for racerfilm. Den er
tro mod sit oplæg, og den eneste sæson som måske
overgår den er 2008. Den sæson bliver nok aldrig
filmatiseret.