Formel1
i DK er hot.
Kevin Magnussen er den nye superstjerne.
af Flemming Hansen |

Triumf i Australien! © Peter
Nygaard Grandprixphoto
Formel 1 2014 endelig med
dansk islæt
Lige siden november, hvor det blev offentliggjort at Kevin
Magnussen skulle køre for McLaren i 2014 er det,
som om Danmark er gået amok i F1 feber. Kolleger ved
frokostbordet begynder pludselig at snakke om F1! Som var
det curling for år tilbage blev det pludselig Formel1
der blev snakket om. Tro mig - det er nyt!
Det har normalt været fodbold, fodbold, fodbold.
Men nu er skuden vendt. Formel 1 er på dagsordenen.
Man skal lige vænne sig til at kolleger, venner og
bekendte, der ikke før i tiden pludselig snakker
med om downforce, dækstrategier, KERS, ERS, DRS og
meget mere. Jeg måtte dog ud i mange pædagogiske
forklaringer, da jeg skulle forklare at Daniel Ricciardo
ikke havde en større tank end alle andre, da han
havde brugt 'for meget' brændstof under det Australske
Grand Prix... Ja jeg synes stadig det er en tåbelig
regel, men sådan er der jo så mege!
Dagbladene.
Formiddagsbladene Ekstra Bladet og BT har virkelig også
gearet op med udsendte medarbejdere til før sæson
tests, hvor Kevins mindste gøren og laden, blev dokumenteret
med den ene meter efter den anden af spalter. Normalt snakker
man spaltemillimeter - men nu er vi nok ovre i en del meter.
Ekstra Bladet var dog også positivt overraskede over
det ekstra salg der kom op til og omkring det Australske
Grand Prix. Noget man aldrig havde oplevet med den så
speciel sport som Formel 1. Fodbold ja - men motorsport
nej! Så positivt at Ekstra Bladet har valgt at opgradere
formel 1 dækningen i den trykte avis. Jeg mener at
have talt op mod 10-12 siders formel 1 dækning efter
løbene. Imponerende.
Alt andet lige en positiv start, der nok skal finde et
mere realistisk leje hen over året. Men vi er mange
der forventer at se en dansk motorsportsårbog for
året 2014. Læser du med Peter Nygaard? ;-)
TV har også skruet op.
Særdeles lækkert med alle træninger,
kvalifikation og ikke mindst løbet på TV3+.
Skulle man misse det, er der masser af genudsendelser på
TV3 Sport 1 og 2. Dertil er kommet særlige magasinprogrammer
og 'Formel 1 after dark', samt løbet set kun fra
onboard kameraer. Plus at du kan købe apps til Ipad'en,
og Viaplay og det hele oven i. Ja man er næsten nødt
til at indrette specialafdeling med talrige skærme,
tastaturer og det hele for at følge F1 i 2014.
De 'gode gamle dage' med 12 sekunder i DR's søndagssport
er heldigvis langt langt væk!
Ingen roser uden torne...
Når der så er ny dansk på banen...
Ja så varer det jo ikke længe før diverse
selvbestaltede 'eksperter' skal udtale sig om dette og hint.
Der er naturligvis de utroligt skriftkloge der stiller spørgsmål
ved om det der Formel 1 nu i det hele taget er en sport...
Jo for sport indebærer legemesøvelser! Og når
man bare sidder ned så kan der jo ikke være
tale om sport? Jeg synes næsten at fyren skulle tage
sig nogle omgange i en gokart. Bare lige et kvarters tid
- så kan han så vurdere om der er tale om legemesøvelser.
Hvis han i det hele taget er i stand til at komme ud af
sædet af bare træthed. Lad ham bare forblive
anonym - men skal vi ikke bare sige at han udtalte sig i
'Politiken'...
Så var der Henrik Dahl. Ja, hvem er det nu lige han
er? Jo for år tilbage var han en ret underholdende
vært på 'Rene ord for pengene' indtil han fik
et sammenbrud og blev strittet ud. For nylig har han forsøgt
sig som romanforfatter med bogen 'NT en forstadstragedie',
der er blevet sablet
ned af anmelderne - så meget at Henrik Dahl foreslår
et ankenævn for anmeldelser...
Dette er naturligvis slet ikke relateret til formel 1, men
giver et lille indtryk af manden der måske desperat
forsøger at relancere sig som en slags meningsdanner?
For nylig gjorde han i 'Tante
Berlinger' opmærksom på, at han skam er
en mangeårig formel 1 fan, der nu føler sin
sport gået for nær af denne væmmelige
hob af kakkelbords hr. og fru leverpostej klaphat danskere,
der nu pludselig interesserer sig for Kevin Magnussen. For
de ved jo intet om KERS, ERS, DRS og så videre...
Og?
Alle de mange nye fans og den flotte eksponering formel
1 i almindelighed og Kevin Magnussen i særdeleshed
er kun til sportens bedste i Danmark. Som Bjarne Riis fik
folk op på cyklerne for år tilbage. Vi må
dog formode at Kevin ikke er dopet! Der må dog ikke
gå fodbold i den - for guds skyld! Men motorsportsfans
har et godt ry over hele verden, hvor man ikke er nødt
til at supplere med politifolk i samme antal. Vær
stolt af Kevin og vi håber dæleme det bedste
over resten af sæsonen nu da McLaren har fundet den
manglende downforce --- kryds fingre!
Skamløs reklame!

Nu også i model!
Nu følger du jo Kevin tæt. Du er jo naturligvis
medlem af McLarens fan klub, hvor du kan købe en
masse jakker, kasketter og t-shirts. Du vil givetvis også
kunne finde modelbiler i MP4-29 form i løbet af året
fra Spatk, Minichamps og lignende.
Men Kevin har jo kørt andre F1'ere... Helt præcist
har vi kigget på at han nu har kørt i følgende
McLaren biler:
MP4-13 - demorunde på Silverstone i 2012
MP4-23 - Hamiltons VM bil ved Goodwood Festival of Speed
2013
MP4-26 - Hemmelig Pirelli test Silverstone 2013
MP4-27 - Abu Dhabi young driver test 2012
MP4-28 - Silverstone yound driver test 2013
Dem kan du ikke lige få i model.. og så alligevel!
Der bliver lavet en lille produktion af disse modeller -
og en del andre via Jan Kaiser der står for Racingstore.dk.
Så hvis det er noget så kontakt Jan Kaiser i
butikken.
Flemming Hansen
Redaktør.