DTC
Åbningsløbet
De gamle
dage er på vej tilbage
Af Flemming Hansen alle fotos: Flemming
Hansen
|

Første løb, første
heat, første sving og så stod Jan Magnussen
der igen og ærgrede sig.
De gamle dage som i de gode gamle
dage. Den gang da der var masser af tvdækning –
masser af sponsorer og masser af tilskuere. Men dog ikke
så ’gode’ at det hele var finansieret
af Roskilde bank!
Der var en ny stemning på Jyllandsringen den forløbne
weekend. Bare tag et kig ind i de mange telte for de forskellige
DTC teams. Bilerne ligner ikke længere en bunke skrammel
med nogle tilfældige klistermærker. Næh
du – der er masser af sponsorer på de forskellige
farverige biler i sindrigt udtænkte farveskemaer,
hvor foliergrafikerne for alvor har haft travlt. Jeg er
dog ked af at mange vælger det matte look. Racerbiler
skal være blanke!
I paddocken var der lavet et stort telt madsted, hvor der
blev serveret de sædvanlige næringsrige ’stadionplatter’
i form af burgere og pølser. Men der var også
gjort plads til at folk kunne sidde ned og det så
ud som om det blev vel modtaget, da der som regel var godt
fyldt op. Publikum kunne også på denne måde
møde stjernekørerne fra de forskellige klasser,
da der var opstillet en scene hvorfra der kunne laves interviews.
Et rigtig godt og positivt tiltag, der bringer kørerne
tættere på publikum, der så ikke bare
kan smutte ind i deres respektive telte, hvor hyldningen
mere havde form af en ’lukket fest’.

Kendisracerne: Bagest fra venstre
?, ?, Mads Christensen, Anders Breinholt (uden d), Anders
Bircow.
Forrest fra venstre. Asger Reher og Razak Pingpong
Kendisrace
Endnu et tiltag var en slags pro-am løb over 24 minutter,
hvor en ’kendis’ skulle være partner med
en af de etablerede racerstjerner i et mini Le Mans. Blandt
de kendte var den store blærerøv – ja
det kalder han altså sig selv – Mads
Christensen. Den fra radio og TV kendte Anders
Breinholt. En af de tre fra linie tre:
Anders Bircow. Asger Reher aka
Otto Fjertoman aka Ali Bubba Bakar
der har én stor privat interesse i biler lovede at
han kun ville tage godkendte drivmidler i brug i sin VW
Scirocco. Andet ville givetvis ende i prutester… Vi
manglede dog de to divaer – Anna David
og Mascha Vang i opstillingen. Noget som
en del gamle libertinere i den grad havde sat næsen
op efter!

Selve racet var der ikke meget race
over før de rigtige racerkørere kom på
banen. Men Anders Bircow nåede da at demonstrere for
hurtig indgangshastighed til sving 1…
Selve indslaget blev ’naturligvis’ diskuteret
på de ’sociale medier’. På den måde
at forstå at dem der var utilfredse naturligvis luftede
deres harme over dette tivoliindslag. Og ja det var nok
hen i den retning – et tivoliindslag. Men på
den anden side så må man ikke se bort fra at
tilvejebringelsen af kendisser giver simpelthen omtale.
Sådan er det. Dette er en del af racing også
i det store udland – ikke mindst USA. Det er ikke
nødvendigvis dårligt. Jeg synes at det var
et sjovt indslag. Men det må naturligvis ikke koste
tid til f.eks. gridshowet, som mange tilskuere ser frem
til. Svær afvejning når man nu også har
nogle tvtider at holde!

Mads Christensen kørte som
den bedste en af de bedste af de kendte, men måtte
kortvarigt passere sandkassen

Da Ronnie Bremer overtog fra Anders
Breinholt blev farten en anden!
The main event.
Det var naturligvis DTC, der med det største felt
nogensinde i det nye DTC’s levetid for alvor levede
op til alle forventningerne. Bilerne så bedre ud end
nogensinde. I hvert fald i ny DTC tid! De mange special
gæster fra nær og fjern var på plads på
de stadigt flere tilskuerpladser bag paddocken og på
de kendte jordskråninger på syssiden af banen.

Der er langt op til fronten i andet
heat for Jan Magnussen.
Den første start på første heat ender
naturligvis med et sammenstød i sving 1. Det er næsten
så sikkert som amen i kirken at når kvæget
bliver sluppet løs på marken i foråret
så sker det ikke uden at nogen ikke kan blive helt
enige om, hvem der skal have lige præcis DEN asfalt.
Som det efterhånden har udviklet sig siden sidste
sommer så var Jan Magnussen igen et af ofrene for
en første svings/første heat karambolage da
han rammer sammen med Michel Nykjær. Det går
også ud over Ronnie Bremer, der efter få hundrede
meter får revet bagenden af sin blå racer.

Hele banen og mere til må tages
i brug.
I stedet var det en tilbagevendt Dennis Lind der styrede
showet i første heat, der for Massive Motosport fik
en ganske anderledes succes i løbet end holdkaptajn
Casper Elgaard, der også fik kærligheden at
føle i første sving og derfor ikke kunne gennemføre
første heat.
Andet heat havde Jan Magnussen, Casper Elgaard og Ronnie
Bremer i en uvant rolle i den helt forkerte ende af feltet.
Det slap Jan Mangnussen absolut bedst fra, da han nåede
op til Dennis Lind ved målstregen. Desværre
for Jan nåede Dennis Lind målstregen ganske
få meter før Jan. Bremer sluttede længere
ned og Casper Elgaard endte med at køre ind i en
stationær Molly Petit.

Vinderen af andet heat blev et af
de nye stjernefrø i Mikkel C Johansen, der fik sin
absolut første heat sejr. Velfortjent efter lovende
kørsel sidste år
Tredje og sidste heat blev en næsten resultatmæssig
gentagelse af første heat idet Dennis Lind igen vandt
efter behag og dermed også føringen i DTC mesterskabet
2015.

Dennis Lind kører over målstregen
som vinder af dagens finale heat.
Alt i alt en forrygende og fejende flot forårsdag
i det jyske, der lover godt for sæsonen 2015, hvor
vi ikke mindst skal nyde bulderbasserne på Bellahøj
i første weekend af august. Glæder vi os til
det? Gu gør vi det!