DTC Åbningsløbet
De gamle dage er på vej tilbage

Af Flemming Hansen alle fotos: Flemming Hansen


Første løb, første heat, første sving og så stod Jan Magnussen der igen og ærgrede sig.

De gamle dage som i de gode gamle dage. Den gang da der var masser af tvdækning – masser af sponsorer og masser af tilskuere. Men dog ikke så ’gode’ at det hele var finansieret af Roskilde bank!

Der var en ny stemning på Jyllandsringen den forløbne weekend. Bare tag et kig ind i de mange telte for de forskellige DTC teams. Bilerne ligner ikke længere en bunke skrammel med nogle tilfældige klistermærker. Næh du – der er masser af sponsorer på de forskellige farverige biler i sindrigt udtænkte farveskemaer, hvor foliergrafikerne for alvor har haft travlt. Jeg er dog ked af at mange vælger det matte look. Racerbiler skal være blanke!

I paddocken var der lavet et stort telt madsted, hvor der blev serveret de sædvanlige næringsrige ’stadionplatter’ i form af burgere og pølser. Men der var også gjort plads til at folk kunne sidde ned og det så ud som om det blev vel modtaget, da der som regel var godt fyldt op. Publikum kunne også på denne måde møde stjernekørerne fra de forskellige klasser, da der var opstillet en scene hvorfra der kunne laves interviews. Et rigtig godt og positivt tiltag, der bringer kørerne tættere på publikum, der så ikke bare kan smutte ind i deres respektive telte, hvor hyldningen mere havde form af en ’lukket fest’.


Kendisracerne: Bagest fra venstre ?, ?, Mads Christensen, Anders Breinholt (uden d), Anders Bircow.
Forrest fra venstre. Asger Reher og Razak Pingpong


Kendisrace


Endnu et tiltag var en slags pro-am løb over 24 minutter, hvor en ’kendis’ skulle være partner med en af de etablerede racerstjerner i et mini Le Mans. Blandt de kendte var den store blærerøv – ja det kalder han altså sig selv – Mads Christensen. Den fra radio og TV kendte Anders Breinholt. En af de tre fra linie tre: Anders Bircow. Asger Reher aka Otto Fjertoman aka Ali Bubba Bakar der har én stor privat interesse i biler lovede at han kun ville tage godkendte drivmidler i brug i sin VW Scirocco. Andet ville givetvis ende i prutester… Vi manglede dog de to divaer – Anna David og Mascha Vang i opstillingen. Noget som en del gamle libertinere i den grad havde sat næsen op efter!


Selve racet var der ikke meget race over før de rigtige racerkørere kom på banen. Men Anders Bircow nåede da at demonstrere for hurtig indgangshastighed til sving 1…

Selve indslaget blev ’naturligvis’ diskuteret på de ’sociale medier’. På den måde at forstå at dem der var utilfredse naturligvis luftede deres harme over dette tivoliindslag. Og ja det var nok hen i den retning – et tivoliindslag. Men på den anden side så må man ikke se bort fra at tilvejebringelsen af kendisser giver simpelthen omtale. Sådan er det. Dette er en del af racing også i det store udland – ikke mindst USA. Det er ikke nødvendigvis dårligt. Jeg synes at det var et sjovt indslag. Men det må naturligvis ikke koste tid til f.eks. gridshowet, som mange tilskuere ser frem til. Svær afvejning når man nu også har nogle tvtider at holde!


Mads Christensen kørte som den bedste en af de bedste af de kendte, men måtte kortvarigt passere sandkassen


Da Ronnie Bremer overtog fra Anders Breinholt blev farten en anden!

The main event.

Det var naturligvis DTC, der med det største felt nogensinde i det nye DTC’s levetid for alvor levede op til alle forventningerne. Bilerne så bedre ud end nogensinde. I hvert fald i ny DTC tid! De mange special gæster fra nær og fjern var på plads på de stadigt flere tilskuerpladser bag paddocken og på de kendte jordskråninger på syssiden af banen.


Der er langt op til fronten i andet heat for Jan Magnussen.

Den første start på første heat ender naturligvis med et sammenstød i sving 1. Det er næsten så sikkert som amen i kirken at når kvæget bliver sluppet løs på marken i foråret så sker det ikke uden at nogen ikke kan blive helt enige om, hvem der skal have lige præcis DEN asfalt. Som det efterhånden har udviklet sig siden sidste sommer så var Jan Magnussen igen et af ofrene for en første svings/første heat karambolage da han rammer sammen med Michel Nykjær. Det går også ud over Ronnie Bremer, der efter få hundrede meter får revet bagenden af sin blå racer.


Hele banen og mere til må tages i brug.

I stedet var det en tilbagevendt Dennis Lind der styrede showet i første heat, der for Massive Motosport fik en ganske anderledes succes i løbet end holdkaptajn Casper Elgaard, der også fik kærligheden at føle i første sving og derfor ikke kunne gennemføre første heat.
Andet heat havde Jan Magnussen, Casper Elgaard og Ronnie Bremer i en uvant rolle i den helt forkerte ende af feltet. Det slap Jan Mangnussen absolut bedst fra, da han nåede op til Dennis Lind ved målstregen. Desværre for Jan nåede Dennis Lind målstregen ganske få meter før Jan. Bremer sluttede længere ned og Casper Elgaard endte med at køre ind i en stationær Molly Petit.


Vinderen af andet heat blev et af de nye stjernefrø i Mikkel C Johansen, der fik sin absolut første heat sejr. Velfortjent efter lovende kørsel sidste år

Tredje og sidste heat blev en næsten resultatmæssig gentagelse af første heat idet Dennis Lind igen vandt efter behag og dermed også føringen i DTC mesterskabet 2015.


Dennis Lind kører over målstregen som vinder af dagens finale heat.

Alt i alt en forrygende og fejende flot forårsdag i det jyske, der lover godt for sæsonen 2015, hvor vi ikke mindst skal nyde bulderbasserne på Bellahøj i første weekend af august. Glæder vi os til det? Gu gør vi det!