Hamilton
ekspressen 2.0
Det kan blive en lang sæson...
og dog?
Af Flemming Hansen / Martin Møller
Thomsen |
.jpg)
Podiet
i Australien og... © Ferrari media
Australiens Grand Prix: Melbourne
2015 FORMULA 1 ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX
Dobbeltsejr til Mercedes i Australien
Overraskelserne udeblev i Melbourne, hvor Lewis Hamilton
cruisede sig til en sikker sejr foran Nico Rosberg. Drama
var der sådan set nok af, men af den slags der ikke
højner kvaliteten. Gode dueller var der til gengæld
ikke mange af.
.jpg)
Årets
verdensmester sidder i en af de to - nok den forreste!.
© Mercedes AMG
I løbet af vinteren blev det diskuteret om det var
ok at stille med kun 18 biler i Formel 1 feltet. Bernie
Ecclestones evige mantra var, at det var bedre med ti biler,
der var konkurrencedygtige end 24 hvor nogle bare var der
for at fylde feltet op. Virkeligheden er ikke helt så
sort/hvid som Ecclestone ofte ville ønske. I Australien
var vi både tæt på de ti og på de
tyve biler.
De tyve biler var vi tæt på fordi det genopståede
Manor (tidligere Marussia) dukkede op med to biler og to
kørere. Desværre gav det udtrykket "tabula
resa - en blank tavle" - en ny betydning. Deres hardware
var blevet slettet i forbindelse med det forestående
konkurssalg. Uden software installeret kunne bilerne ikke
køre - teknikerne arbejdede på højtryk,
men det endte med at Manor aldrig kom ud at køre.
Så var der 18 biler.

Inden
det overhovedet blev til noget så var Kevin ud af
sin optræden. © McLaren
Det var der så bare ikke alligevel, for finske Valtteri
Bottas havde fået ondt i ryggen og måtte melde
afbud. Så var de 17. På vej fra pitten til gridden
faldt yderligere to fra. Kevin Magnussen i McLaren-Honda
fik ikke noget løb alligevel fordi Honda motoren
ville demonstrere at den var sej nok til at ryge. Som altid
med rygning, så ser det måske lidt cool ud,
men det forkorter livet. Kvyat fik problemer med gearkassen
og kunne heller ikke nå frem til gridden. Så
var de 15.
Med denne minimerede grid, startede Formel 1 sæsonen
2015 så. En sæson, der allerede på forhånd
har givet anledning til bekymring - skal man bruge et helt
år på at leget fang Mercedes - ville det bare
være en genudsendelse af 2014? Med den forskel at
Mercedes selvfølgelig har udviklet på motoren
og gjort den endnu bedre! De to Mercedes racere summede
som forventet afsted og efterlod alle andre bag sig.

Tæt
kørsel i det store midterfelt. Altså alle dem
mellem Mercedes og Mar... Manor! © Lotus F1 team
Lidt bremsen og lidt kædereaktion gennem de første
på sving førte til kontakt mellem forskellige
biler og sendte Pastor Maldonado i barrieren, Grosjean i
pit og Raikkonen en flok placeringer baglæns. Maldonados
bil kunne ikke køre mere og Grosjeans kom aldrig
ud fra pitten igen. Så var de 13. Og disse 13 skulle
så give os et Formel 1 løb.
Ganske symptomatisk var den måske bedste duel, den
mellem Perez og Button. Efter uheldet på første
omgang kom der SC på banen. Perez kom til at overhale
Ericsson under denne periode og måtte efterfølgende
give ham pladsen tilbage - det betød at han også
måtte lade sig passere af Button, der lå mellem
dem. Så nu var Perez bagerst, mens Ericsson hurtig
kom forbi Button, der så var næstsidst. Det
var så herfra de to havde løbets bedste duel.
.jpg)
Raikkonen
vælger den kortere vej © Toro Rosso
Yderligere to faldt fra inden det ternede flag. Først
var det Max Verstappen, hvis bil også ville til at
ryge. Han parkerede pænt og artigt ved indkørslen
til pitten. Raikkonen var den sidste der måtte udgå.
Hans løb var allerede lidt ødelagt af at falde
tilbage på første omgang. Efter at have kørt
længe bag Ricciardo, var han gået i pit og dette
første pitstop, havde ikke været den store
succes. Det venstre baghjul drillede og det kostede tid.
Ved andet pitstop ville historien have gentaget sig, hvis
ikke det var fordi de kom til sende den stakkels mand afsted,
inden venstre baghjul var ordentlig fastgjort. Så
det kostede ikke rigtig tid ved pitstoppet, det kostede
bare resten af løbet. På det tidspunkt lå
finnen på 5. pladsen og kunne muligvis have truet
Massas 4. plads.
Kampen om 3. pladsen var blevet afgjort til Vettels fordel,
på den måde alt for meget bliver afgjort. Massa
havde haft 3. pladsen på gridden og lå på
placeringen ind til pitstoppet kom. Her lykkedes det for
Vettel at komme ud foran sin brasilianske konkurrent. Og
så var det afgjort.
I front for løbet kom Rosberg nu og da og ved festlige
lejligheder tættere på en to sekunder, men det
varede som regel ikke længe, før Hamilton svarede
igen og demonstrerede at han altså havde et overskud
Rosberg ikke havde.
.jpg)
Hamilton
toget ER kørt © Mercedes AMG
Hos Sauber var der liv og glade dage. Ericsson lå
lidt tilbage i starten, men kørte sig fremad, mens
debutanten Felipe Nasr fik sparket bilen godt fremad og
allerede i starten lå på en 5. plads. Det var
kun Raikkonen der ændrede lidt på dette, men
da finnen jo måtte udgå, var Nasr tilbage på
5. pladsen, og der blev han. Ericsson endte på en
fornem 8. plads. Mellem dem kom Daniel Ricciardo der ikke
gjorde meget væsen af sig, i en bil, der desværre
ikke længere var camoufleret, men ordinær Red
Bull farvet. Hülkenberg fik skubbet sin Force India
ind på 7. pladsen uden at imponere, mens Perez fik
10. pladsen. Force India ser klart ud til at være
røget lidt baglæns i feltet og kan nok være
ganske glade for Lotus' problemer. To Lotus biler, en Williams
og en Ferrari - hvis de fire havde været der, havde
de i den grad holdt Force India ude af pointene.

Felipe
Nasr - ny brasser i F1 og hurtig! © Sauber Motorsport
Carlos Sainz jr. var en anden debutant - han blev nr. 8
og selvom han, ligesom Force India, nød godt af andres
manglende succes, var det alligevel en godkendt debut. Tilbage
er der kun manden på 11. pladsen, Jenson Button -
to omgange efter Hamilton. Sjovt har det nok ikke været,
men motoren holdt dog hele vejen hjem. Når man klarer
sig dårligt, skal man huske at glæde sig over
de små succeser. Men tilfredsstillende var det ikke
for en tidligere verdensmester i en af de mest vindende
biler, at bliven nr. sidst. Det kan godt være at Hondas
motor er ny, men derfor havde den ikke behøvet at
være sløv. Set positiv - det kan da kun frem!
.jpg)
Terminator
møder Governator... Vild jubel på scenen ©
Mercedes AMG
Sæsonen er i gang, selvom det faktisk ikke helt føles
sådan. Der er plads til forbedringer, på mange
felter - og hos mange teams. Hvis ikke de kommer, så
er der langt til Abu Dhabi!
Resultatet af Australiens
GP
1 Lewis Hamilton.................................
Mercedes
2 Nico
Rosberg................................... Mercedes
3
Sebastian Vettel............................... Ferrari
4 Felipe Massa................................... Williams
Mercedes
5 Felipe Nasr.................................... Sauber
Ferrari
6 Daniel Ricciardo............................... Red Bull
Renault
7 Nico Hulkenberg................................ Force
India Mercedes
8 Marcus Ericsson................................ Sauber
Ferrari
9 Carlos Sainz Jr................................
Toro Rosso Renault
10 Sergio Perez.................................. Force
India Mercedes
.jpg)
Tænk
at man skulle længes efter en Vettel sejr - men jo
- frem med fingeren! © Ferrari media
Malysias Grand
Prix: Kuala Lumpur
2015 FORMULA 1 PETRONAS MALAYSIA GRAND PRIX
Mercedes blev slået i Malaysia
Der er grund til optimisme. Efter den triste sæsonstart
i Melbourne, var løbet på Sepang den store
modsætning. Her var drama, af den gode slags, her
var spænding om sejren. Det er ikke i sig selv, det
at Mercedes ikke vandt, der betyder noget - løbet
havde stadig været underholdende, hvis de havde vundet.
Men væsentligt er det at Mercedes ikke fik problemer,
men blev slået i en lige kamp.
.jpg)
Starten
er gået og ja en Mercedes er hurtigst © Ferrari
media
Der er måske en lille ting, der betyder noget. En
ting, der kunne have ændret lidt på løbet.
Det skete i går, da de to Mercedes racere brugte et
sæt medium dæk i Q1. Det sæt kunne de
godt have brugt i løbet. Men ret skal være
ret - det var ikke derfor at Vettel kunne vinde løbet
i dag. Det kunne han fordi han og Ferrari gjorde et bedre
stykke arbejde end Mercedes.
De afgørende punkter for Vettel i dag, var da han
i starten formåede at holde fast i sin 2. plads og
blive foran Rosberg, selvom han måtte presse ham ret
meget; det var Marcus Ericsson havnede i sandkassen for
enden af de asfalterede afkørselsareal i sving 1.
Det sendte den nye Safety Car på banen og en masse
valgte at bruge den lejlighed til et pitstop. Blandt andet
de to Mercedes racere, mens Vettel blev ude. Det betød
at Hamilton og Rosberg skulle slås for at komme frem
i feltet. For det var ikke kun Vettel der var blevet på
bane, der var en flok andre biler, og de skulle nu passeres.
.jpg)
Næhhh
en Manor! (meget i baggrunden - men med!)© Force India
Men det mest afgørende var måske i virkeligheden
Mercedes arrogance. Et par gange gik de på radioen
og fortalte til Rosberg, der lå på 3. pladsen,
at han havde kurs mod at slutte som nr. 2 - han skulle dog
lige overhale Vettel på de sidste omgange - underforstået
to ting 1) Hamilton ville for længst være kommet
forbi Vettel og 2) Mercedes ville, helt automatisk, være
hurtigere. Men da det kom til stykket havde de to Mercedes
racere bare ikke mere at give af. Vettel var i front og
der blev han.
Tættest på var Rosberg, da Vettel kom ud fra
sit sidste pitstop. Lige foran - og her taler vi ikke i
sekunder, men i centimeter - Rosberg, og formåede
at holde halvtyskeren bag sig.
.jpg)
Heldigvis
der det ud til at Ferrari 2015 udgaven er en succes. Vettel
i front.© Ferrari media
Der var også andre former for drama i løbet.
Kimi Raikkonen nåede stort set alle placeringer igennem.
Efter en dårlig start, blev han i sidste sving på
første omgang ramt på baghjulet og måtte
køre hele vejen rundt med en punkteret og disintegreret
bagdæk. Han blev til dels reddet af SC perioden, som
tillod ham at komme tættere på, men faktisk
ikke nå helt op til, feltet.
Senere gennem solid kørsel, og god taktik, var han
lige oppe at vende på 3. pladsen, men blev sat tilbage
af Rosberg, der havde friskere dæk. Efter sådan
en dag, må det, trods alt, være tilfredsstillende,
at ende på en 4. plads - med indikationer på
at det kunne være gået bedre, hvis ikke det
var gået galt i Q2 og hvis ikke han var blevet punkteret.

Fra
håbløst til lidt mindre håbløst
hos McLaren © McLaren media
På 5. og 6. pladsen kom Bottas og Massa. De skiftede
nemlig plads på sidste omgang. Indtil da havde Massa
været den forreste Williams hele løbet igennem.
Mens Bottas havde kikset starten, havde Massa holdt på.
Men i en flot manøvre lykkedes det finnen at komme
forbi den rutinerede brasilianer. Alligevel var det hele
måske lidt nedslående for Williams. I Australien
blev de også slået af Ferrari og Mercedes, men
der kunne de i det mindste tro på, at de havde mulighed
for at konkurrere med Ferrari. I dag var de ikke i nærheden
af hverken den ene eller den anden bil. Williams er den
tredie bedste bil i Formel 1, tydeliggjort i dag.
De sidste fire pointgivende pladser gik til de røde
tyre. MEN - det var med den italienske bastard tyr - Toro
Rosso, foran den ædle østrigske fuldblodstyr.
Max Verstappen blev nr. 7 foran Sainz jr. mens Kvyat (eller
Kvadt som kommentatorerne på 3+ tror han hedder) var
foran Ricciardo (ikke Riccardo, 3+!). Ydmygelsen af storebror
var total. Der skal nok tænkes lidt over tingene i
energi-drik koncernen.
.jpg)
Svære
tider for Red Bull og deres Renault motorer der ryger i
samme mængde som Ford i 1997 © Red Bull
For de rigtige røde tyre, var dagen i øvrigt
ikke helt udramatisk. Da de skulle passere Nico Hülkenberg
kom russeren for tæt på, og endte på tværs
af banen. Heldigvis skete der ingenting og alle biler kunne
fortsætte.
Længere nede var der også dramaer. Grosjean
blev for eksempel jordet af Sergio Perez, da han forsøgte
sig med en overhaling. Overhalingen var reel nok, Perez
forsvarede sig - lige lidt for længe og pressede franskmanden
ud over kanten på banen, så Lotus raceren måtte
ud i en lille danseopvisning. Perez blev efterfølgende
straffet for sin forseelse.
.jpg)
Her
har I mig tilbage © Ferrari media
Underholdningsmæssigt var det udmærket løb.
For Formel 2015 var det et fantastisk løb. Efter
Melbourne hvor Mercedes i den grad virkede overlegen og
man kunne frygte en lang ørkenvandring af sølvfarvede
sejre, skulle man kunne spole fjorten dage frem i tiden,
for at finde ud af, at Mercedes ikke har skjulte reserver.
Det vi så i dag, var hvad de kunne. Det vil være
muligt for Ferrari at tage kampen om VM op og slås
med de regerende tyske mestre. Hvem der vinder betyder mindre,
men slagsmålet på vej mod sejren - det er det,
der er sjovt.
Resultatet af Malaysias GP
1
Sebastian Vettel............................... Ferrari
2 Lewis Hamilton.................................
Mercedes
3 Nico Rosberg................................... Mercedes
4 Kimi Räikkönen.................................
Ferrari
5
Valtteri Bottas................................ Williams
Mercedes
6 Felipe Massa................................... Williams
Mercedes
7 Max Verstappen................................. Toro Rosso
Renault
8 Carlos
Sainz Jr................................ Toro Rosso Renault
9 Daniil Kvyat...................................
Red Bull Renault
10
Daniel Ricciardo.............................. Red
Bull Renault
.jpg)
Og
bilen i front er en Mercedes © Mercedes AMG
Kinas
Grand Prix: Shanghai
2015 FORMULA 1 UBS CHINESE GRAND PRIX
Bernd Mayländer burde have vundet
Lewis Hamilton vandt, kun lidt presset af Nico Rosberg.
De første seks pladser var fordelt mellem tre teams,
der alle kom i den korrekte rækkefølge. Mercedes
foran Ferrari foran Williams. Løbet blev afsluttet
under Safety Car og det var tæt på at være
løbets spændingsmæssige højdepunkt.
.jpg)
Lotus
og Sauber er vendt tilbage i år © Lotus F1 team
Sæsonen er tre løb gammel. Der har været
ni podieplaceringer. De er alle gået til de samme
tre kørere. De har skam fortjent det, ligesom deres
teams har. For de har gjort deres arbejde ordentligt. Men
samtidig fortæller det også om hvad problemet
med Formel 1 er. Det er ikke for få kvinder, forkert
lyd, for lidt regnvejr. Det er at reglerne er så stramme
og mulighederne for udvikling så begrænset at
sandsynligheden for at det uforudsigelige sker, er ganske
minimal.
.jpg)
Red
Bull er i store vanskeligheder og truer med at trække
sig.. Tudekiks nu!. ©Red Bull
Ret skal være ret. Der var gode dueller i Kina. Det
er vigtigt at fortælle, fordi man skal huske at det
ikke var banens skyld. Problemet med de gode dueller var,
at de generelt eksisterede nede i nærheden af 10.
pladsen. I top 6 var der ingenting. Det i sig selv er heller
ikke noget probelm - der har været masser af løb
i historien hvor der ikke har været megen kamp oppe
blandt de fem - seks bedste biler. Problemet opstår
når de seks første biler kommer i par og når
det kunne forudses sådan i store træk inden
løbet startede, og når publikums største
håb om forskydninger er afhængig ikke af kamp
på banen, men af strategi. Mens motorsport kan være
spændende at se på, er Stratego altså
ikke sjovt som tilskuer.
Hamilton havde pole, Hamilton kom bedst fra start, Hamilton
kontrollerede løbet og Hamilton vandt. Rosberg fulgte
pænt efter, igen uden at virke sådan rigtig
farlig. Sidste år havde vi en intern Mercedes kamp,
det ser ikke ud til at vi får den i år. Ikke
fordi Rosberg ikke må, men fordi han ikke kan. Mens
Mercedes raceren er samtidig så overlegen at han så
alligevel blev nr. 2 for Ferrari kunne i længden ikke
stå distancen. På de blø'e dæk
fulgte de pænt med, men på medium i den sidste
trediedel af løbet var Mercedes klart hurtigere.
.jpg)
Massa
i sin 2. ungdom - men Williams kan ikke true Ferrari for
alvor © Williams F1 team
Så var der Ferrari - her lå Vettel forrest
hele vejen igennem, men Raikkonen virkede hurtigere. På
de sidste omgange åd han sig ind på sin tyske
kollega, men kampen udeblev fordi en hollandsk teenager
parkerede en bil på langsiden og SC kom i aktion -
med kun to omgange tilbage!
En SC periode tidligere i løbet kunne have givet
noget uforudsigelighed, da feltet jo blev samlet. Men med
kun to omgange tilbage var der ingen redning og løbet
var de-facto ovre. Og det var så her Bernd Mayländer
blev snydt for sejren - i stedet for lede feltet over målstregen
kørte SC i pit i sidste sving. Det er sket før,
men selvom det måske nok er et antiklimaks at løbet
slutter under SC, er det egentlig ikke et mindre anitklimaks
bare fordi den kører i pit og bilerne kører
hurtigt over målstregen. De må alligevel ikke
overhale. Man kunne måske overveje muligheden for
at SC kunne trækkes ud andre steder på banen,
når man var på sidste omgang.
Det var ikke Verstappens skyld at hans bil blev hovedpersonen
i disse sidste omgange. På vej ned ad langsiden begyndte
den at side lyde som egentlig mindede mere om de lyde min
loyale, men noget bedagede mountainbike kom med når
kæden kom i skænderi med tandhjulene. Så
der stod en Toro Rosso som skulle ind i pitten og stewards
kæmpede, men havde svært ved lige at få
bilen i den rigtige vinkel. Et par venlige Toro Rosso mekanikere
kom til og skruede snuden af. Således amputeret sad
bilen ikke længere i spænd, men kunne komme
helt ind i pitten, gennem lå i pitmuren.
.jpg)
Marcus
Ericsson går det jo rimeligt for... hmmm lidt øv
ikke? © Sauber Motorsport
Verstappens Renault motor var ikke den eneste motor der
ikke kunne holde hjem. Kvyats motor udviklede kraftige tendenser
til røg, så også han måtte stoppe
- heldigvis var det på et mindre udsat sted. Men ikke
nogen god dag for Renault, der som måtte nøjes
med to point for Ricciardos 9. plads.
Vi har helt glemt Williams racerne, der sluttede som 5'er
og 6'er i løbet. Men det er nu forståeligt
- der skete ikke ret meget for de to og de var sjældne
gæster i tv-billedet. For langt fra Ferrari og for
langt foran dem bagved. Felipe Massa var den forreste af
de to. Solidt, men sikkert ganske frustrerende alligevel.
Både for Williams og for sporten ville det hjælpe
hvis de hvis Martinifarvede biler igen var kandidater til
podiet. Det er de ikke lige nu i al fald.
Lotus fik point - Grosjean blev nr. 7 og fik den bedste
placering i evighed. Holdkammeraten Maldonado agerede tilgengæld
pauseklovn, da han kørte for hurtigt ind mod pitten
og glemte at dreje. Formel 1 racere i fem-punkts vendinger
ses for sjældent. Måske en idé til Bernie,
der jo leder efter noget der kan peppe showet op. Hver 15.
omgang skal alle lave min. en trepunktsvending og så
kører vi den anden vej... (godt Bernie Ecclestone
ikke kan læse dansk - for eller ville han måske
faktisk forsøge noget lignende!).
.jpg)
Button
tuller rundt og forsøger at få Mac'en i mål
© McLaren media
Senere kom Maldonado i carambolage med Jenson Button og
måtte udgå. Der var ikke så meget at sige
til uheldet - umiddelbart så det ud som den slags
der sker, når racerbiler er på banen.
Sauber fik endnu en god dag. Nasr blev nr. 8 og Ericcson
blev nr. 10. Det er Sauber classic - at være gode
i starten af sæsonen. Hvis de følger mønsteret,
men det gør de ikke altid, kommer de til at hænge
lidt som sæsonen skrider frem og konkurrenterne får
styr på deres biler, mens det schweiziske team mangler
penge til udvikling.
Begge McLaren racere kom i mål - endnu en form for
fremgang for det engelske team med de japanske motorer.
Også Manor kom i mål med to biler - kun to omgange
efter Hamilton.
.jpg)
Skal
de slå deres egen rekord for 1-2 sejre i år
© Daimler Benz
Så det var løbet i Kina 2015. En forglemmelig
søndag morgen, måske med undtagelse af stewards
der kæmper for at få Verstappens Toro Rosso
presset igennem en åbning der godt kunne have været
25 cm bredere. Hvad VM angår er der så alligevel
håb - for det er netop Vettel der har været
på podiet sammen med to Mercedes racere alle tre gange.
Han har vundet det ene af løbene. Og der skal måske
i virkeligheden ikke så meget til at Ferrari sådan
for alvor kan udfordre Mercedes.
Resultatet af Kinas GP
1 Lewis Hamilton.................................
Mercedes
2 Nico Rosberg................................... Mercedes
3
Sebastian Vettel............................... Ferrari
4 Kimi Räikkönen.................................
Ferrari
5 Felipe
Massa................................... Williams Mercedes
6
Valtteri Bottas................................ Williams
Mercedes
7 Romain Grosjean................................ Lotus
Mercedes
8 Felipe Nasr.................................... Sauber
Ferrari
9 Daniel Ricciardo............................... Red
Bull Renault
10 Marcus Ericsson............................... Sauber
Ferrari

Tredie
sejr af fire - kom nu nogle andre! © Mercedes AMG
Bahrains
Grand Prix: Sakhir
2015 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX
Endnu en sejr til Lewis Hamilton- Men Ferrari presser
på
Lewis Hamilton vandt sæsonen tredie sejr i sæsonens
fjerde løb. 2015 begynder at ligne en af disse år,
hvor den bedste er sin teamkollega overlegen og hans bil,
de andre biler overlegne. Men der er alligevel grund til
lidt optimisme - Raikkonen blev en stærk nummer to
- hans bedste løb siden han vendte tilbage til det
team, der gjorde ham til verdensmester i 2007. Og så
var løbet knapt så søvndyssende, som
det i Kina.

Og
den førende bil er en Mercedes © Daimler Benz
Måske er der ved at tegne sig et mønster.
Vi fik et sløjt løb i Australien, fulgt af
fornuftigt i Malaysia. Derefter kom sovepillen fra Kina
og så endnu et fornuftigt løb her fra Bahrain
- måske hvert andet løb bliver interessant
i 2015? Lad os håbe det, det vil faktisk være
en ret høj frekvens, ikke bare for nutidige F1 løb,
men for en hvilken som helst sæson.
Det vi så i dag var at Lewis Hamilton har styr både
på sin Mercedes F1 racer og på sin holdkammerat
Nico Rosberg. Sidst han havde ikke mere styr på den
tyske-finne end at Rosberg fandt anledning til at beklage
sig efter løbet. Den mulighed havde han ikke i dag.
I dag skulle Rosberg kæmpe kampe. Først måtte
han op fra den 4. plads han endte på, da løbet
startede. Det klarede han fornuftigt og kom forbi først
Raikkonen, senere Vettel, men Hamilton kunne han ikke gøre
meget ved.
.jpg)
Kimi
Raikkonen havde et af sine bedste løb rigtigt længe
© Ferrari media
Så viste det sig at Raikkonen kørte en anden
strategi og ikke var videre bekymret over at blive overhalet.
Efter de andre pitstop, var det finnens røde Ferrari
vi så i front, indtil han selv skulle i pit. Efter
sit sidste stop var Raikkonen på 3. pladsen lidt over
20 sekunder efter Rosberg - det tog ham ca. ti omgange at
bringe den afstand ned til kontakt. Derfra tog det så
yderliger et par omgange, inden Rosberg fik problemer med
bremserne og udbremsede sig selv for enden af langsiden,
hvorefter Raikkonen kom forbi og hurtigt slog hul mellem
dem. Tidligere i løbet havde han ellers haft helt
med at udbremse andre i samme sving.
Desværre for Raikkonen var Hamilton for langt foran,
så selvom englænderen fik problemer på
den sidste omgang var han alligevel så langt foran
Raikkonen at problemerne skulle have mere alvorlige. Hamiltons
bremser var blevet en smule varme og fungerede derfor ikke
optimalt.
.jpg)
Hamilton
on fire © Daimler Benz
Valtteri Bottas rundede en god finsk dag ved at tage en
4. plads, og understrege at han har potentiale til meget,
hvis altså bilen kunne være med i front. I dag
kom han foran Vettel, der virkede lidt ustabil og et par
gange tog nogle meget brede sving - af den slags, der hvirvler
ørkensand op - ukarakteristisk af den firefoldige
verdensmester. Han beklagede sig over snuden og fik den
skiftet, og endte dermed med et ekstra pitstop. I det lys,
må de godkendes at ende på en 5. plads. Mod
slutningen lå han i numsen på Bottas, men kunne
ikke gøre noget, selvom han prøvede et par
gange.
De sidste to på omgangshøjde med Hamilton
var Ricciard på 6. pladsen og Grosjean, der med 7.
pladsen fik bedste løb længe. Der er dog stadig
langt til den form han viste i slutningen af 2013.
.jpg)
Lotus
har ikke tabt gnisten! © Toro Rosso
For Ricciardo var der en del held i resultatet. Renaults
motorer er i øjeblikket ikke kendt for deres holdbarhed,
og i dag var det australieren der måtte opleve en
død motor med meget røg. Men heldigvis skete
det på vej hen over målstregen, så det
ikke fik betydning for hans løb.
En omgang tilbage finder vi Perez på 8. pladsen,
foran en hårdt kæmpende Kvyat, der virkede til
at være kommet sig over skuffelsen i kvalifikationen.
Det sidste point gik til Massa, der efter at have haft tekniske
problemer inden opvarmningsrunden, måtte starte fra
pitten. I starten kom han hurtigt op gennem feltet, men
så stoppede hans fremskridt, og han blev aldrig rigtig
en faktor i løbet.

Felipe
Nasr kan blive en stor stjerne i F1 © Sauber Motorsport
Det gjorde Alonso heller ikke. Men, mens Button aldrig
kom til start på grund af problemer med bilen, hentede
Alonso en 11. plads - McLaren Hondas bedste resultat (80'erne
og 90'erne undtaget), så lidt mere fart var der faktisk
kommet i bilen.
Kun to biler udgik - de havde begge en Renault motor. Først
Verstappen i røg og damp, senere Sainz pænt
og roligt i pitten. I VM kampen virker Hamilton overlegen,
hvilket ikke er godt for sportens tiltrækningskraft
på alle dem, der finder Formel 1 moderat interessant.
Men der er lang vej endnu og Ferrari virker ikke som om
de har givet op endnu.
.jpg)
Relativt
tæt finish. Men spændende? © Daimler Benz
Resultatet af Bahrains GP
1 Lewis Hamilton.................................
Mercedes
2 Kimi Räikkönen.................................
Ferrari
3 Nico Rosberg................................... Mercedes
4
Valtteri Bottas................................ Williams
Mercedes
5
Sebastian Vettel............................... Ferrari
6 Daniel
Ricciardo............................... Red
Bull Renault
7 Romain
Grosjean................................ Lotus Mercedes
8 Sergio
Perez................................... Force India-Mercedes
9 Daniil
Kvyat................................... Red Bull Renault
10 Felipe
Massa.................................. Williams Mercedes
Stillingen
i VM 2015 efter Bahrain for teams
1 Mercedes.........................................
159
2 Ferrari.......................................... 107
3 Williams Mercedes................................ 61
4 Red Bull Racing Renault.......................... 23
5 Sauber Ferrari................................... 19
6 Lotus Mercedes................................... 12
7 Toro Rosso Renault............................... 12
8 Force India Mercedes............................. 11
9 McLaren
Honda.................................... 0
10 Marussia-Ferrari
............................... 0