Hamilton ekspressen 2.0
Det kan blive en lang sæson... og dog?

Af Flemming Hansen / Martin Møller Thomsen


Podiet i Australien og... © Ferrari media

Australiens Grand Prix: Melbourne
2015 FORMULA 1 ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX



Dobbeltsejr til Mercedes i Australien

Overraskelserne udeblev i Melbourne, hvor Lewis Hamilton cruisede sig til en sikker sejr foran Nico Rosberg. Drama var der sådan set nok af, men af den slags der ikke højner kvaliteten. Gode dueller var der til gengæld ikke mange af.


Årets verdensmester sidder i en af de to - nok den forreste!. © Mercedes AMG

I løbet af vinteren blev det diskuteret om det var ok at stille med kun 18 biler i Formel 1 feltet. Bernie Ecclestones evige mantra var, at det var bedre med ti biler, der var konkurrencedygtige end 24 hvor nogle bare var der for at fylde feltet op. Virkeligheden er ikke helt så sort/hvid som Ecclestone ofte ville ønske. I Australien var vi både tæt på de ti og på de tyve biler.

De tyve biler var vi tæt på fordi det genopståede Manor (tidligere Marussia) dukkede op med to biler og to kørere. Desværre gav det udtrykket "tabula resa - en blank tavle" - en ny betydning. Deres hardware var blevet slettet i forbindelse med det forestående konkurssalg. Uden software installeret kunne bilerne ikke køre - teknikerne arbejdede på højtryk, men det endte med at Manor aldrig kom ud at køre. Så var der 18 biler.


Inden det overhovedet blev til noget så var Kevin ud af sin optræden. © McLaren

Det var der så bare ikke alligevel, for finske Valtteri Bottas havde fået ondt i ryggen og måtte melde afbud. Så var de 17. På vej fra pitten til gridden faldt yderligere to fra. Kevin Magnussen i McLaren-Honda fik ikke noget løb alligevel fordi Honda motoren ville demonstrere at den var sej nok til at ryge. Som altid med rygning, så ser det måske lidt cool ud, men det forkorter livet. Kvyat fik problemer med gearkassen og kunne heller ikke nå frem til gridden. Så var de 15.

Med denne minimerede grid, startede Formel 1 sæsonen 2015 så. En sæson, der allerede på forhånd har givet anledning til bekymring - skal man bruge et helt år på at leget fang Mercedes - ville det bare være en genudsendelse af 2014? Med den forskel at Mercedes selvfølgelig har udviklet på motoren og gjort den endnu bedre! De to Mercedes racere summede som forventet afsted og efterlod alle andre bag sig.


Tæt kørsel i det store midterfelt. Altså alle dem mellem Mercedes og Mar... Manor! © Lotus F1 team

Lidt bremsen og lidt kædereaktion gennem de første på sving førte til kontakt mellem forskellige biler og sendte Pastor Maldonado i barrieren, Grosjean i pit og Raikkonen en flok placeringer baglæns. Maldonados bil kunne ikke køre mere og Grosjeans kom aldrig ud fra pitten igen. Så var de 13. Og disse 13 skulle så give os et Formel 1 løb.

Ganske symptomatisk var den måske bedste duel, den mellem Perez og Button. Efter uheldet på første omgang kom der SC på banen. Perez kom til at overhale Ericsson under denne periode og måtte efterfølgende give ham pladsen tilbage - det betød at han også måtte lade sig passere af Button, der lå mellem dem. Så nu var Perez bagerst, mens Ericsson hurtig kom forbi Button, der så var næstsidst. Det var så herfra de to havde løbets bedste duel.


Raikkonen vælger den kortere vej © Toro Rosso

Yderligere to faldt fra inden det ternede flag. Først var det Max Verstappen, hvis bil også ville til at ryge. Han parkerede pænt og artigt ved indkørslen til pitten. Raikkonen var den sidste der måtte udgå. Hans løb var allerede lidt ødelagt af at falde tilbage på første omgang. Efter at have kørt længe bag Ricciardo, var han gået i pit og dette første pitstop, havde ikke været den store succes. Det venstre baghjul drillede og det kostede tid. Ved andet pitstop ville historien have gentaget sig, hvis ikke det var fordi de kom til sende den stakkels mand afsted, inden venstre baghjul var ordentlig fastgjort. Så det kostede ikke rigtig tid ved pitstoppet, det kostede bare resten af løbet. På det tidspunkt lå finnen på 5. pladsen og kunne muligvis have truet Massas 4. plads.

Kampen om 3. pladsen var blevet afgjort til Vettels fordel, på den måde alt for meget bliver afgjort. Massa havde haft 3. pladsen på gridden og lå på placeringen ind til pitstoppet kom. Her lykkedes det for Vettel at komme ud foran sin brasilianske konkurrent. Og så var det afgjort.

I front for løbet kom Rosberg nu og da og ved festlige lejligheder tættere på en to sekunder, men det varede som regel ikke længe, før Hamilton svarede igen og demonstrerede at han altså havde et overskud Rosberg ikke havde.


Hamilton toget ER kørt © Mercedes AMG

Hos Sauber var der liv og glade dage. Ericsson lå lidt tilbage i starten, men kørte sig fremad, mens debutanten Felipe Nasr fik sparket bilen godt fremad og allerede i starten lå på en 5. plads. Det var kun Raikkonen der ændrede lidt på dette, men da finnen jo måtte udgå, var Nasr tilbage på 5. pladsen, og der blev han. Ericsson endte på en fornem 8. plads. Mellem dem kom Daniel Ricciardo der ikke gjorde meget væsen af sig, i en bil, der desværre ikke længere var camoufleret, men ordinær Red Bull farvet. Hülkenberg fik skubbet sin Force India ind på 7. pladsen uden at imponere, mens Perez fik 10. pladsen. Force India ser klart ud til at være røget lidt baglæns i feltet og kan nok være ganske glade for Lotus' problemer. To Lotus biler, en Williams og en Ferrari - hvis de fire havde været der, havde de i den grad holdt Force India ude af pointene.


Felipe Nasr - ny brasser i F1 og hurtig! © Sauber Motorsport

Carlos Sainz jr. var en anden debutant - han blev nr. 8 og selvom han, ligesom Force India, nød godt af andres manglende succes, var det alligevel en godkendt debut. Tilbage er der kun manden på 11. pladsen, Jenson Button - to omgange efter Hamilton. Sjovt har det nok ikke været, men motoren holdt dog hele vejen hjem. Når man klarer sig dårligt, skal man huske at glæde sig over de små succeser. Men tilfredsstillende var det ikke for en tidligere verdensmester i en af de mest vindende biler, at bliven nr. sidst. Det kan godt være at Hondas motor er ny, men derfor havde den ikke behøvet at være sløv. Set positiv - det kan da kun frem!


Terminator møder Governator... Vild jubel på scenen © Mercedes AMG

Sæsonen er i gang, selvom det faktisk ikke helt føles sådan. Der er plads til forbedringer, på mange felter - og hos mange teams. Hvis ikke de kommer, så er der langt til Abu Dhabi!


Resultatet af Australiens GP

1 Lewis Hamilton................................. Mercedes
2 Nico Rosberg................................... Mercedes
3 Sebastian Vettel............................... Ferrari
4 Felipe Massa................................... Williams Mercedes
5 Felipe Nasr.................................... Sauber Ferrari
6 Daniel Ricciardo............................... Red Bull Renault

7 Nico Hulkenberg................................ Force India Mercedes
8 Marcus Ericsson................................ Sauber Ferrari

9 Carlos Sainz Jr................................ Toro Rosso Renault
10 Sergio Perez.................................. Force India Mercedes

 


Tænk at man skulle længes efter en Vettel sejr - men jo - frem med fingeren! © Ferrari media

Malysias Grand Prix: Kuala Lumpur
2015 FORMULA 1 PETRONAS MALAYSIA GRAND PRIX


Mercedes blev slået i Malaysia

Der er grund til optimisme. Efter den triste sæsonstart i Melbourne, var løbet på Sepang den store modsætning. Her var drama, af den gode slags, her var spænding om sejren. Det er ikke i sig selv, det at Mercedes ikke vandt, der betyder noget - løbet havde stadig været underholdende, hvis de havde vundet. Men væsentligt er det at Mercedes ikke fik problemer, men blev slået i en lige kamp.


Starten er gået og ja en Mercedes er hurtigst © Ferrari media

Der er måske en lille ting, der betyder noget. En ting, der kunne have ændret lidt på løbet. Det skete i går, da de to Mercedes racere brugte et sæt medium dæk i Q1. Det sæt kunne de godt have brugt i løbet. Men ret skal være ret - det var ikke derfor at Vettel kunne vinde løbet i dag. Det kunne han fordi han og Ferrari gjorde et bedre stykke arbejde end Mercedes.
De afgørende punkter for Vettel i dag, var da han i starten formåede at holde fast i sin 2. plads og blive foran Rosberg, selvom han måtte presse ham ret meget; det var Marcus Ericsson havnede i sandkassen for enden af de asfalterede afkørselsareal i sving 1. Det sendte den nye Safety Car på banen og en masse valgte at bruge den lejlighed til et pitstop. Blandt andet de to Mercedes racere, mens Vettel blev ude. Det betød at Hamilton og Rosberg skulle slås for at komme frem i feltet. For det var ikke kun Vettel der var blevet på bane, der var en flok andre biler, og de skulle nu passeres.


Næhhh en Manor! (meget i baggrunden - men med!)© Force India

Men det mest afgørende var måske i virkeligheden Mercedes arrogance. Et par gange gik de på radioen og fortalte til Rosberg, der lå på 3. pladsen, at han havde kurs mod at slutte som nr. 2 - han skulle dog lige overhale Vettel på de sidste omgange - underforstået to ting 1) Hamilton ville for længst være kommet forbi Vettel og 2) Mercedes ville, helt automatisk, være hurtigere. Men da det kom til stykket havde de to Mercedes racere bare ikke mere at give af. Vettel var i front og der blev han.

Tættest på var Rosberg, da Vettel kom ud fra sit sidste pitstop. Lige foran - og her taler vi ikke i sekunder, men i centimeter - Rosberg, og formåede at holde halvtyskeren bag sig.


Heldigvis der det ud til at Ferrari 2015 udgaven er en succes. Vettel i front.© Ferrari media

Der var også andre former for drama i løbet. Kimi Raikkonen nåede stort set alle placeringer igennem. Efter en dårlig start, blev han i sidste sving på første omgang ramt på baghjulet og måtte køre hele vejen rundt med en punkteret og disintegreret bagdæk. Han blev til dels reddet af SC perioden, som tillod ham at komme tættere på, men faktisk ikke nå helt op til, feltet.

Senere gennem solid kørsel, og god taktik, var han lige oppe at vende på 3. pladsen, men blev sat tilbage af Rosberg, der havde friskere dæk. Efter sådan en dag, må det, trods alt, være tilfredsstillende, at ende på en 4. plads - med indikationer på at det kunne være gået bedre, hvis ikke det var gået galt i Q2 og hvis ikke han var blevet punkteret.


Fra håbløst til lidt mindre håbløst hos McLaren © McLaren media

På 5. og 6. pladsen kom Bottas og Massa. De skiftede nemlig plads på sidste omgang. Indtil da havde Massa været den forreste Williams hele løbet igennem. Mens Bottas havde kikset starten, havde Massa holdt på. Men i en flot manøvre lykkedes det finnen at komme forbi den rutinerede brasilianer. Alligevel var det hele måske lidt nedslående for Williams. I Australien blev de også slået af Ferrari og Mercedes, men der kunne de i det mindste tro på, at de havde mulighed for at konkurrere med Ferrari. I dag var de ikke i nærheden af hverken den ene eller den anden bil. Williams er den tredie bedste bil i Formel 1, tydeliggjort i dag.

De sidste fire pointgivende pladser gik til de røde tyre. MEN - det var med den italienske bastard tyr - Toro Rosso, foran den ædle østrigske fuldblodstyr. Max Verstappen blev nr. 7 foran Sainz jr. mens Kvyat (eller Kvadt som kommentatorerne på 3+ tror han hedder) var foran Ricciardo (ikke Riccardo, 3+!). Ydmygelsen af storebror var total. Der skal nok tænkes lidt over tingene i energi-drik koncernen.


Svære tider for Red Bull og deres Renault motorer der ryger i samme mængde som Ford i 1997 © Red Bull

For de rigtige røde tyre, var dagen i øvrigt ikke helt udramatisk. Da de skulle passere Nico Hülkenberg kom russeren for tæt på, og endte på tværs af banen. Heldigvis skete der ingenting og alle biler kunne fortsætte.

Længere nede var der også dramaer. Grosjean blev for eksempel jordet af Sergio Perez, da han forsøgte sig med en overhaling. Overhalingen var reel nok, Perez forsvarede sig - lige lidt for længe og pressede franskmanden ud over kanten på banen, så Lotus raceren måtte ud i en lille danseopvisning. Perez blev efterfølgende straffet for sin forseelse.


Her har I mig tilbage © Ferrari media

Underholdningsmæssigt var det udmærket løb. For Formel 2015 var det et fantastisk løb. Efter Melbourne hvor Mercedes i den grad virkede overlegen og man kunne frygte en lang ørkenvandring af sølvfarvede sejre, skulle man kunne spole fjorten dage frem i tiden, for at finde ud af, at Mercedes ikke har skjulte reserver. Det vi så i dag, var hvad de kunne. Det vil være muligt for Ferrari at tage kampen om VM op og slås med de regerende tyske mestre. Hvem der vinder betyder mindre, men slagsmålet på vej mod sejren - det er det, der er sjovt.

 

Resultatet af Malaysias GP

1 Sebastian Vettel............................... Ferrari
2 Lewis Hamilton................................. Mercedes
3 Nico Rosberg................................... Mercedes
4 Kimi Räikkönen................................. Ferrari
5
Valtteri Bottas................................ Williams Mercedes
6 Felipe Massa................................... Williams Mercedes
7 Max Verstappen................................. Toro Rosso Renault

8 Carlos Sainz Jr................................ Toro Rosso Renault
9 Daniil Kvyat................................... Red Bull Renault
10 Daniel Ricciardo.............................. Red Bull Renault


Og bilen i front er en Mercedes © Mercedes AMG

Kinas Grand Prix: Shanghai
2015 FORMULA 1 UBS CHINESE GRAND PRIX


Bernd Mayländer burde have vundet

Lewis Hamilton vandt, kun lidt presset af Nico Rosberg. De første seks pladser var fordelt mellem tre teams, der alle kom i den korrekte rækkefølge. Mercedes foran Ferrari foran Williams. Løbet blev afsluttet under Safety Car og det var tæt på at være løbets spændingsmæssige højdepunkt.


Lotus og Sauber er vendt tilbage i år © Lotus F1 team

Sæsonen er tre løb gammel. Der har været ni podieplaceringer. De er alle gået til de samme tre kørere. De har skam fortjent det, ligesom deres teams har. For de har gjort deres arbejde ordentligt. Men samtidig fortæller det også om hvad problemet med Formel 1 er. Det er ikke for få kvinder, forkert lyd, for lidt regnvejr. Det er at reglerne er så stramme og mulighederne for udvikling så begrænset at sandsynligheden for at det uforudsigelige sker, er ganske minimal.


Red Bull er i store vanskeligheder og truer med at trække sig.. Tudekiks nu!. ©Red Bull

Ret skal være ret. Der var gode dueller i Kina. Det er vigtigt at fortælle, fordi man skal huske at det ikke var banens skyld. Problemet med de gode dueller var, at de generelt eksisterede nede i nærheden af 10. pladsen. I top 6 var der ingenting. Det i sig selv er heller ikke noget probelm - der har været masser af løb i historien hvor der ikke har været megen kamp oppe blandt de fem - seks bedste biler. Problemet opstår når de seks første biler kommer i par og når det kunne forudses sådan i store træk inden løbet startede, og når publikums største håb om forskydninger er afhængig ikke af kamp på banen, men af strategi. Mens motorsport kan være spændende at se på, er Stratego altså ikke sjovt som tilskuer.

Hamilton havde pole, Hamilton kom bedst fra start, Hamilton kontrollerede løbet og Hamilton vandt. Rosberg fulgte pænt efter, igen uden at virke sådan rigtig farlig. Sidste år havde vi en intern Mercedes kamp, det ser ikke ud til at vi får den i år. Ikke fordi Rosberg ikke må, men fordi han ikke kan. Mens Mercedes raceren er samtidig så overlegen at han så alligevel blev nr. 2 for Ferrari kunne i længden ikke stå distancen. På de blø'e dæk fulgte de pænt med, men på medium i den sidste trediedel af løbet var Mercedes klart hurtigere.


Massa i sin 2. ungdom - men Williams kan ikke true Ferrari for alvor © Williams F1 team

Så var der Ferrari - her lå Vettel forrest hele vejen igennem, men Raikkonen virkede hurtigere. På de sidste omgange åd han sig ind på sin tyske kollega, men kampen udeblev fordi en hollandsk teenager parkerede en bil på langsiden og SC kom i aktion - med kun to omgange tilbage!

En SC periode tidligere i løbet kunne have givet noget uforudsigelighed, da feltet jo blev samlet. Men med kun to omgange tilbage var der ingen redning og løbet var de-facto ovre. Og det var så her Bernd Mayländer blev snydt for sejren - i stedet for lede feltet over målstregen kørte SC i pit i sidste sving. Det er sket før, men selvom det måske nok er et antiklimaks at løbet slutter under SC, er det egentlig ikke et mindre anitklimaks bare fordi den kører i pit og bilerne kører hurtigt over målstregen. De må alligevel ikke overhale. Man kunne måske overveje muligheden for at SC kunne trækkes ud andre steder på banen, når man var på sidste omgang.

Det var ikke Verstappens skyld at hans bil blev hovedpersonen i disse sidste omgange. På vej ned ad langsiden begyndte den at side lyde som egentlig mindede mere om de lyde min loyale, men noget bedagede mountainbike kom med når kæden kom i skænderi med tandhjulene. Så der stod en Toro Rosso som skulle ind i pitten og stewards kæmpede, men havde svært ved lige at få bilen i den rigtige vinkel. Et par venlige Toro Rosso mekanikere kom til og skruede snuden af. Således amputeret sad bilen ikke længere i spænd, men kunne komme helt ind i pitten, gennem lå i pitmuren.


Marcus Ericsson går det jo rimeligt for... hmmm lidt øv ikke? © Sauber Motorsport

Verstappens Renault motor var ikke den eneste motor der ikke kunne holde hjem. Kvyats motor udviklede kraftige tendenser til røg, så også han måtte stoppe - heldigvis var det på et mindre udsat sted. Men ikke nogen god dag for Renault, der som måtte nøjes med to point for Ricciardos 9. plads.

Vi har helt glemt Williams racerne, der sluttede som 5'er og 6'er i løbet. Men det er nu forståeligt - der skete ikke ret meget for de to og de var sjældne gæster i tv-billedet. For langt fra Ferrari og for langt foran dem bagved. Felipe Massa var den forreste af de to. Solidt, men sikkert ganske frustrerende alligevel. Både for Williams og for sporten ville det hjælpe hvis de hvis Martinifarvede biler igen var kandidater til podiet. Det er de ikke lige nu i al fald.

Lotus fik point - Grosjean blev nr. 7 og fik den bedste placering i evighed. Holdkammeraten Maldonado agerede tilgengæld pauseklovn, da han kørte for hurtigt ind mod pitten og glemte at dreje. Formel 1 racere i fem-punkts vendinger ses for sjældent. Måske en idé til Bernie, der jo leder efter noget der kan peppe showet op. Hver 15. omgang skal alle lave min. en trepunktsvending og så kører vi den anden vej... (godt Bernie Ecclestone ikke kan læse dansk - for eller ville han måske faktisk forsøge noget lignende!).


Button tuller rundt og forsøger at få Mac'en i mål © McLaren media

Senere kom Maldonado i carambolage med Jenson Button og måtte udgå. Der var ikke så meget at sige til uheldet - umiddelbart så det ud som den slags der sker, når racerbiler er på banen.

Sauber fik endnu en god dag. Nasr blev nr. 8 og Ericcson blev nr. 10. Det er Sauber classic - at være gode i starten af sæsonen. Hvis de følger mønsteret, men det gør de ikke altid, kommer de til at hænge lidt som sæsonen skrider frem og konkurrenterne får styr på deres biler, mens det schweiziske team mangler penge til udvikling.

Begge McLaren racere kom i mål - endnu en form for fremgang for det engelske team med de japanske motorer. Også Manor kom i mål med to biler - kun to omgange efter Hamilton.


Skal de slå deres egen rekord for 1-2 sejre i år © Daimler Benz

Så det var løbet i Kina 2015. En forglemmelig søndag morgen, måske med undtagelse af stewards der kæmper for at få Verstappens Toro Rosso presset igennem en åbning der godt kunne have været 25 cm bredere. Hvad VM angår er der så alligevel håb - for det er netop Vettel der har været på podiet sammen med to Mercedes racere alle tre gange. Han har vundet det ene af løbene. Og der skal måske i virkeligheden ikke så meget til at Ferrari sådan for alvor kan udfordre Mercedes.


Resultatet af Kinas GP

1 Lewis Hamilton................................. Mercedes
2 Nico Rosberg................................... Mercedes
3 Sebastian Vettel............................... Ferrari
4 Kimi Räikkönen................................. Ferrari
5 Felipe Massa................................... Williams Mercedes
6
Valtteri Bottas................................ Williams Mercedes
7 Romain Grosjean................................ Lotus Mercedes
8 Felipe Nasr.................................... Sauber Ferrari
9 Daniel Ricciardo............................... Red Bull Renault
10 Marcus Ericsson............................... Sauber Ferrari

 


Tredie sejr af fire - kom nu nogle andre! © Mercedes AMG

Bahrains Grand Prix: Sakhir
2015 FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX

Endnu en sejr til Lewis Hamilton- Men Ferrari presser på

Lewis Hamilton vandt sæsonen tredie sejr i sæsonens fjerde løb. 2015 begynder at ligne en af disse år, hvor den bedste er sin teamkollega overlegen og hans bil, de andre biler overlegne. Men der er alligevel grund til lidt optimisme - Raikkonen blev en stærk nummer to - hans bedste løb siden han vendte tilbage til det team, der gjorde ham til verdensmester i 2007. Og så var løbet knapt så søvndyssende, som det i Kina.


Og den førende bil er en Mercedes © Daimler Benz

Måske er der ved at tegne sig et mønster. Vi fik et sløjt løb i Australien, fulgt af fornuftigt i Malaysia. Derefter kom sovepillen fra Kina og så endnu et fornuftigt løb her fra Bahrain - måske hvert andet løb bliver interessant i 2015? Lad os håbe det, det vil faktisk være en ret høj frekvens, ikke bare for nutidige F1 løb, men for en hvilken som helst sæson.
Det vi så i dag var at Lewis Hamilton har styr både på sin Mercedes F1 racer og på sin holdkammerat Nico Rosberg. Sidst han havde ikke mere styr på den tyske-finne end at Rosberg fandt anledning til at beklage sig efter løbet. Den mulighed havde han ikke i dag. I dag skulle Rosberg kæmpe kampe. Først måtte han op fra den 4. plads han endte på, da løbet startede. Det klarede han fornuftigt og kom forbi først Raikkonen, senere Vettel, men Hamilton kunne han ikke gøre meget ved.


Kimi Raikkonen havde et af sine bedste løb rigtigt længe © Ferrari media

Så viste det sig at Raikkonen kørte en anden strategi og ikke var videre bekymret over at blive overhalet. Efter de andre pitstop, var det finnens røde Ferrari vi så i front, indtil han selv skulle i pit. Efter sit sidste stop var Raikkonen på 3. pladsen lidt over 20 sekunder efter Rosberg - det tog ham ca. ti omgange at bringe den afstand ned til kontakt. Derfra tog det så yderliger et par omgange, inden Rosberg fik problemer med bremserne og udbremsede sig selv for enden af langsiden, hvorefter Raikkonen kom forbi og hurtigt slog hul mellem dem. Tidligere i løbet havde han ellers haft helt med at udbremse andre i samme sving.

Desværre for Raikkonen var Hamilton for langt foran, så selvom englænderen fik problemer på den sidste omgang var han alligevel så langt foran Raikkonen at problemerne skulle have mere alvorlige. Hamiltons bremser var blevet en smule varme og fungerede derfor ikke optimalt.


Hamilton on fire © Daimler Benz

Valtteri Bottas rundede en god finsk dag ved at tage en 4. plads, og understrege at han har potentiale til meget, hvis altså bilen kunne være med i front. I dag kom han foran Vettel, der virkede lidt ustabil og et par gange tog nogle meget brede sving - af den slags, der hvirvler ørkensand op - ukarakteristisk af den firefoldige verdensmester. Han beklagede sig over snuden og fik den skiftet, og endte dermed med et ekstra pitstop. I det lys, må de godkendes at ende på en 5. plads. Mod slutningen lå han i numsen på Bottas, men kunne ikke gøre noget, selvom han prøvede et par gange.

De sidste to på omgangshøjde med Hamilton var Ricciard på 6. pladsen og Grosjean, der med 7. pladsen fik bedste løb længe. Der er dog stadig langt til den form han viste i slutningen af 2013.


Lotus har ikke tabt gnisten! © Toro Rosso

For Ricciardo var der en del held i resultatet. Renaults motorer er i øjeblikket ikke kendt for deres holdbarhed, og i dag var det australieren der måtte opleve en død motor med meget røg. Men heldigvis skete det på vej hen over målstregen, så det ikke fik betydning for hans løb.

En omgang tilbage finder vi Perez på 8. pladsen, foran en hårdt kæmpende Kvyat, der virkede til at være kommet sig over skuffelsen i kvalifikationen. Det sidste point gik til Massa, der efter at have haft tekniske problemer inden opvarmningsrunden, måtte starte fra pitten. I starten kom han hurtigt op gennem feltet, men så stoppede hans fremskridt, og han blev aldrig rigtig en faktor i løbet.


Felipe Nasr kan blive en stor stjerne i F1 © Sauber Motorsport

Det gjorde Alonso heller ikke. Men, mens Button aldrig kom til start på grund af problemer med bilen, hentede Alonso en 11. plads - McLaren Hondas bedste resultat (80'erne og 90'erne undtaget), så lidt mere fart var der faktisk kommet i bilen.

Kun to biler udgik - de havde begge en Renault motor. Først Verstappen i røg og damp, senere Sainz pænt og roligt i pitten. I VM kampen virker Hamilton overlegen, hvilket ikke er godt for sportens tiltrækningskraft på alle dem, der finder Formel 1 moderat interessant. Men der er lang vej endnu og Ferrari virker ikke som om de har givet op endnu.


Relativt tæt finish. Men spændende? © Daimler Benz

Resultatet af Bahrains GP

1 Lewis Hamilton................................. Mercedes
2 Kimi Räikkönen................................. Ferrari
3 Nico Rosberg................................... Mercedes
4
Valtteri Bottas................................ Williams Mercedes
5 Sebastian Vettel............................... Ferrari
6 Daniel Ricciardo............................... Red Bull Renault
7 Romain Grosjean................................ Lotus Mercedes
8
Sergio Perez................................... Force India-Mercedes
9 Daniil Kvyat................................... Red Bull Renault
10 Felipe Massa.................................. Williams Mercedes

Stillingen i VM 2015 efter Bahrain for teams

1 Mercedes......................................... 159
2 Ferrari.......................................... 107
3 Williams Mercedes................................ 61
4 Red Bull Racing Renault.......................... 23
5 Sauber Ferrari................................... 19
6 Lotus Mercedes................................... 12
7 Toro Rosso Renault............................... 12
8 Force India Mercedes............................. 11
9 McLaren Honda.................................... 0
10 Marussia-Ferrari ............................... 0