Danish Supertourisme
Den nye racerserie i Danmark i god debut

Af Michael D. Ewert Alle fotos Ewert Foto

DST.

Danish Superturisme Turbo, DST eller bare Superturisme, hedder den nye racerklasse i Danmark. Det er en mærkeklasse, som vi kender det fra mange andre serier. Et rørrammechassis hvor en silhuetskal kommer udover, så bilerne er ens på papiret. Hertil en 2 liters turbomotor bygget af det franske racerteam Oreca, der yder i omegnen af 300 hk. Det er i sådan en klasse, at kørerens talent har stor betydning.

Hertil kræver det et godt bagland af dygtige mekanikere til at sætte bilerne op, og så har man indført et tvungent pitstop, hvor to dæk skal skiftes i det tredje heat. De to første heat foregår med rullende start, det tredje er med stående start.

Nogle kalder allerede Superturisme for den nye kongeklasse, men det er at tage munden for fuld, og det vil arrangørerne af den nye serie heller ikke kalde sig (endnu). Den titel er noget man gør sig fortjent til over en årrække, ikke efter første løb.



Bilerne og kørerne

Bilerne i Superturisme er som sagt ens under silhuetskallen. Bilerne ligner skrumpede udgaver af de rigtige biler, lidt som Legend Cup-bilerne, og så var det en god blanding af BMW, KIA, Audi og en enkelt Mercedes, der stillede til start i første afdeling af den nye klasse.

Det er dog ikke bilerne, der er stjernerne, men de personer, der styrer bilerne, og her er der en god blanding af ”old boys” og unge talenter samt et par comeback kids. Blandt de ældre kørere er Kurt Thiim og Henrik Lundgaard topnavnene, hvor kørere som Mikkel Mac (kendt for Formula Racing) og den ellers pensionerede Johan Jokinen er de nok mest kendte af de unge kørere. Dertil er der en håndfuld rutinerede standardvognskørere, der iblandt tidligere DTC-mester Michel Nykjær og Michael Outzen.

Dertil et par unge kørere som er rykket op i racerhierarkiet, og lidt fyld med lidt god vilje.

Selv om jeg helst vil undgå at sammenligne med den konkurrerende DTC-serie, som Flemming har skrevet om andet sted i dette nummer, så er det alligevel umuligt at lade være, og ved første øjekast vinder DTC-kørerfeltet med de største navne, hvor DST-feltet lidt groft sagt, og med den dybeste respekt for kørerne, kan kaldes has-beens og up-and-coming.

Man kan dog ikke løbe fra at, det er bilerne på banen, som folk på banen og på tv ser, og det er her man finder de biler man holder med, og her ligner bilerne fra DST noget mere de biler vi ser ude på gaden. Selv om det er skaller, så giver det alligevel en optisk illusion af noget andet.


Mit første indtryk

Lige siden Danish Superturisme Turbo blev annonceret har jeg glædet mig til at opleve disse biler i virkeligheden. Under sidste års racingfestival i Roskilde stod et par af bilerne udstillet. De fik dog aldrig lov til at komme ud på banen, men charmerende så de ud i de her miniudgaver af en Audi og en Mercedes.


Jeg tog sammen med Ture og Bo fra DASU en tur til Padborg Park for at opleve debutløbet i Superturisme. Arrangørerne havde lavet et spændende program, hvor DST naturligvis var hovedemnet, men der samtidig var løb i bl.a. Formel Ford, Legends Cup og motorcykelsportens svar på en triathlon, Supermotard, og en afdeling af Dansk Drifting Serie. Der var ikke mange minutter uden underholdning på banen.

Den nye serie blev også taget godt imod af publikum, og der var det største antal tilskuere på Padborg Park i mange år, så stemningen var sat, og så var der både tid til gridshow og en motocrossopvisning.

Vi ankom kort efter sponsorkørslen i Superturisme var gået i gang, og man kan godt se bilerne kører hurtigt, men lydmæssigt mangler de meget i forhold til DTC. Selvfølgelig er det svært at sammenligne de to klasser, da motorerne er så forskellige, men hvor det i DTC buldrer og brager, og lyder som et luftangreb fra anden verdenskrig, så er lyden på grund af turbomotoren en helt anden i DST. Bilerne larmer ikke under acceleration, men har en irriterende poppende lyd under deceleration, der nærmest lyder som en kæmpe popcornmaskine.

Det er lidt sjovt at opleve for bilerne lyder som nogle, der burde have en helt anden lyd, men det er fordi man lader sig snyde af silhuetterne. Racet fejler ikke noget, og det er jo det vigtigste med masser af overhalinger og et par sammenstød.

Malurt i bægeret

Under det sidste løb i Superturisme kørte Mikkel Mac af banen for enden af langsiden. Stedet betød, at man indsatte sikkerhedsbilen på banen, og her skete den triste fejl, at den ikke fangede den førende kører, og dermed ændrede rækkefølgen i feltet. Da det efter et par omganges race gik op for løbsledelsen, at man havde lavet en kæmpe fejl, valgte man at stoppe løbet.

Løbsledelsen samlede alle kørerne, beklagede fejlen og prøvede at finde en løsning. Et timinutters heat blev nævnt, men afvist af flere kørere. Så var der diskussion om hvad man så skulle gøre, og hvornår et givet resultat skulle gælde fra. Enighed var der ikke så løbsledelsen trak sig tilbage og traf en beslutning.

Den lød at resultatet fra omgangen før sikkerhedsbilens indsættelse ville være gældende. Og her var førende Michel Nykjær netop kørt ind til det obligatoriske pitstop, så han blev den store taber i det sidste heat.

Alle kørerne blev samlet under det røde flag

Imens TV2 Sport nu sender DTC direkte, så har DST overtaget den tidligere DTC-dækning, hvor højdepunkter fra løbene vises som halvtimesprogrammer på TV3 Sport, der sendes forskudt.

Sikkehedsbilsfadæsen var eneste minus i en godkendt og flot debut til den nye serie. I maj måned køres der på Ring Djursland og forhåbentlig er der kommet lidt flere reklamer på de biler, der kørte det blanke look i premieren.

Er der plads til to løbsserier?

Det store spørgsmål er om Danmark er for lille et land til, at have to løbsserier, der begge gerne vil være kongeklassen? Det håber jeg egentlig ikke, men det afhænger jo meget af sponsorer kontra udgifter. Jeg oplever Danish Superturisme Turbo som et frisk pust i lille Danmark, og ser man bort fra rivaliseringen blandt DTC og DST, så vinder publikum på opvarmningsserierne.

Lidt glimt fra weekenden




Motocrossopvisning


Pigen som alle kørere helst vil se


Nicki Thiim bakkkede farmand op