| Danish
Supertourisme
Den
nye racerserie i Danmark i god debut
Af Michael D. Ewert Alle fotos Ewert Foto
|
.jpg)
DST.
Danish Superturisme Turbo, DST eller bare Superturisme,
hedder den nye racerklasse i Danmark. Det er en mærkeklasse,
som vi kender det fra mange andre serier. Et rørrammechassis
hvor en silhuetskal kommer udover, så bilerne er ens
på papiret. Hertil en 2 liters turbomotor bygget af
det franske racerteam Oreca, der yder i omegnen af 300 hk.
Det er i sådan en klasse, at kørerens talent
har stor betydning.
Hertil kræver det et godt bagland af dygtige mekanikere
til at sætte bilerne op, og så har man indført
et tvungent pitstop, hvor to dæk skal skiftes i det
tredje heat. De to første heat foregår med
rullende start, det tredje er med stående start.
Nogle kalder allerede Superturisme for den nye kongeklasse,
men det er at tage munden for fuld, og det vil arrangørerne
af den nye serie heller ikke kalde sig (endnu). Den titel
er noget man gør sig fortjent til over en årrække,
ikke efter første løb.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Bilerne og kørerne
Bilerne i Superturisme er som sagt ens under silhuetskallen.
Bilerne ligner skrumpede udgaver af de rigtige biler, lidt
som Legend Cup-bilerne, og så var det en god blanding
af BMW, KIA, Audi og en enkelt Mercedes, der stillede til
start i første afdeling af den nye klasse.
Det er dog ikke bilerne, der er stjernerne, men de personer,
der styrer bilerne, og her er der en god blanding af ”old
boys” og unge talenter samt et par comeback kids.
Blandt de ældre kørere er Kurt Thiim og Henrik
Lundgaard topnavnene, hvor kørere som Mikkel Mac
(kendt for Formula Racing) og den ellers pensionerede Johan
Jokinen er de nok mest kendte af de unge kørere.
Dertil er der en håndfuld rutinerede standardvognskørere,
der iblandt tidligere DTC-mester Michel Nykjær og
Michael Outzen.
Dertil et par unge kørere som er rykket op i racerhierarkiet,
og lidt fyld med lidt god vilje.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Selv om jeg helst vil undgå at sammenligne med den
konkurrerende DTC-serie, som Flemming har skrevet om andet
sted i dette nummer, så er det alligevel umuligt at
lade være, og ved første øjekast vinder
DTC-kørerfeltet med de største navne, hvor
DST-feltet lidt groft sagt, og med den dybeste respekt for
kørerne, kan kaldes has-beens og up-and-coming.
Man kan dog ikke løbe fra at, det er bilerne på
banen, som folk på banen og på tv ser, og det
er her man finder de biler man holder med, og her ligner
bilerne fra DST noget mere de biler vi ser ude på
gaden. Selv om det er skaller, så giver det alligevel
en optisk illusion af noget andet.
Mit første indtryk
Lige siden Danish Superturisme Turbo blev annonceret har
jeg glædet mig til at opleve disse biler i virkeligheden.
Under sidste års racingfestival i Roskilde stod et
par af bilerne udstillet. De fik dog aldrig lov til at komme
ud på banen, men charmerende så de ud i de her
miniudgaver af en Audi og en Mercedes.
.jpg)
.jpg)
Jeg tog sammen med Ture og Bo fra DASU en tur til Padborg
Park for at opleve debutløbet i Superturisme. Arrangørerne
havde lavet et spændende program, hvor DST naturligvis
var hovedemnet, men der samtidig var løb i bl.a.
Formel Ford, Legends Cup og motorcykelsportens svar på
en triathlon, Supermotard, og en afdeling af Dansk Drifting
Serie. Der var ikke mange minutter uden underholdning på
banen.
Den nye serie blev også taget godt imod af publikum,
og der var det største antal tilskuere på Padborg
Park i mange år, så stemningen var sat, og så
var der både tid til gridshow og en motocrossopvisning.
Vi ankom kort efter sponsorkørslen i Superturisme
var gået i gang, og man kan godt se bilerne kører
hurtigt, men lydmæssigt mangler de meget i forhold
til DTC. Selvfølgelig er det svært at sammenligne
de to klasser, da motorerne er så forskellige, men
hvor det i DTC buldrer og brager, og lyder som et luftangreb
fra anden verdenskrig, så er lyden på grund
af turbomotoren en helt anden i DST. Bilerne larmer ikke
under acceleration, men har en irriterende poppende lyd
under deceleration, der nærmest lyder som en kæmpe
popcornmaskine.
Det er lidt sjovt at opleve for bilerne lyder som nogle,
der burde have en helt anden lyd, men det er fordi man lader
sig snyde af silhuetterne. Racet fejler ikke noget, og det
er jo det vigtigste med masser af overhalinger og et par
sammenstød.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Malurt i bægeret
Under det sidste løb i Superturisme kørte
Mikkel Mac af banen for enden af langsiden. Stedet betød,
at man indsatte sikkerhedsbilen på banen, og her skete
den triste fejl, at den ikke fangede den førende
kører, og dermed ændrede rækkefølgen
i feltet. Da det efter et par omganges race gik op for løbsledelsen,
at man havde lavet en kæmpe fejl, valgte man at stoppe
løbet.
Løbsledelsen samlede alle kørerne, beklagede
fejlen og prøvede at finde en løsning. Et
timinutters heat blev nævnt, men afvist af flere kørere.
Så var der diskussion om hvad man så skulle
gøre, og hvornår et givet resultat skulle gælde
fra. Enighed var der ikke så løbsledelsen trak
sig tilbage og traf en beslutning.
Den lød at resultatet fra omgangen før sikkerhedsbilens
indsættelse ville være gældende. Og her
var førende Michel Nykjær netop kørt
ind til det obligatoriske pitstop, så han blev den
store taber i det sidste heat.
.jpg)
.jpg)
Alle
kørerne blev samlet under det røde flag
Imens TV2 Sport nu sender DTC direkte, så har DST
overtaget den tidligere DTC-dækning, hvor højdepunkter
fra løbene vises som halvtimesprogrammer på
TV3 Sport, der sendes forskudt.
Sikkehedsbilsfadæsen var eneste minus i en godkendt
og flot debut til den nye serie. I maj måned køres
der på Ring Djursland og forhåbentlig er der
kommet lidt flere reklamer på de biler, der kørte
det blanke look i premieren.
Er der plads til to løbsserier?
Det store spørgsmål er om Danmark er for lille
et land til, at have to løbsserier, der begge gerne
vil være kongeklassen? Det håber jeg egentlig
ikke, men det afhænger jo meget af sponsorer kontra
udgifter. Jeg oplever Danish Superturisme Turbo som et frisk
pust i lille Danmark, og ser man bort fra rivaliseringen
blandt DTC og DST, så vinder publikum på opvarmningsserierne.
Lidt glimt fra weekenden
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Motocrossopvisning
.jpg)
Pigen som alle kørere
helst vil se

Nicki Thiim bakkkede farmand op
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)