Sebring 2015
Danskerne slog til i et meget varmt løb

af Flemming Hansen. Fotos: Flemming Hansen


En af hovedpersonerne i løbet kørte denne Aston med det nummer og en hilsen til Allan Simonsen.

Sebring - endelig!

Efter en del rigtigt gode oplevelser på Daytona 24 timers løbet genem en del år så blev det i 2015 endelig muligt at tage Sebring ind under huden. Det skulle ikke fortrydes!

Så efter i mange år at have taget tilløb til det befandt jeg mig endelig på Sebrings hellige grund i næstsidste weekend af marts. Til Tudor Mobil 1 12 hours of Sebring – Fresh from Florida. Ja så har vi vist alle sponsorerne med!


Porsche 912 - kunne have været Michael Christensens - foran en af hovedsponsorerne.

Det var på ferie med konen så det var ikke noget med akkreditering eller noget. Det var simpelthen, at opleve løbet fra den anden side af hegnet. Ja ok når vi nu siger ’hegnet’, så er der tale om et hegn, der langt de fleste steder er vel omkring en meters højde…! Omkring svingene på ydersiden er der dog fanghegn, så der er tænkt lidt på sikkerheden for tilskuerne. Med det sagt så kan du som ganske almindelig hyggefotograf helt uden en akkreditering og med en helt almindelig billet, tage billeder helt uden hegn mellem dig og racerne. Det er da lidt lækkert.


Der er ikke meget F1 hovski snovski over paddocken. Dette billede er ikke taget med andet adgangsbevis end en almindelig adgangsbillet af billigste type. En af mange grunde til at elske US racing.


Der er heller ikke indhegning med en masse tribuner. Det vil sige at du stort set kan gå banen rundt med kun det lille hegn foran dig. Jeg ved ikke hvor man i disse år ellers kan tilbyde dette. I hvert fald ikke i Europa!


Fansene


Man kan på racerbaner finde mange ’originaler’ blandt tilskuerne. Men jeg vil nok påstå at man kan finde de fleste på Sebring. Hele indercirklen er beklædt med RV’s – altså disse store busser som så mange kører rundt i USA. Men ud over disse bliver der så også bygget camps, der på alle mulige måder gerne skulle overgå naboens i vanvittighed og vittighed. Tænk juleudsmykning af huse ved juletid som du kender det i nabolaget bare så med et tema der gerne indeholder noget med alkohol, damer, western, bondegård, viking… Ja det kunne blive fantasifuldt og sikkert også en del provokerende, hvis man var uden humoristisk sans.


Ham i midten skulle være helt enormt berømt... ;-)


Jamen selvfølgelig tager man munkeudstyr på til race. Hvad ellers?



En slags Elvis kloner i togaer. Indlysende beklædning...

Atter en gang må det gentages. Som ved andre motorsportsarrangementer hele verden over er der IKKE hjernedøde hooligans, der optræder med vold og psykopatisk optræden. Alt foregår stille og roligt uden den mindste form for ballade jeg kunne notere mig. Bevares sherifferne kører også rundt i deres flotte politibiler og blinker lidt med de roterende blink for lige at sige ’vi er her’. Men i det store hele keder de sig nok bravt!


Altid populære Corvette og køen til autografsessionen (ved det grå oppustede telt i baggrunden.)


Der var fyldt med ’karakterer’ der rendt rundt i udklædning. Hvordan man finder ud af at man naturligvis skal klædes ud som munk, Elvis eller en art viking med pelsdragt og hjelm… i 32 graders varme ja det skal der nok være en med en fin uddannelse der kan tilbyde en eller anden form for diagnose.


Corvette nr. 3 med fra venstre Jan Magnussen, Garcia og Ryan Briscoe.


Corvette nr. 4 med fra venstre Oliver Gavin, Simon Pagenaud og Tommy Milner.


Jeg bad Jordan Taylor om en 'JT facial' men han smilede pænt. JT kører i den sorte nr. 10 Corvette Prototype


Resten af holdet ville også være med - JT, Ricky Taylor og Max 'the Axe' Angellelli. Følg JT på twitter. Det er aldrig kedeligt. @jordan10taylor


Vigtige konkurrencer.

Der foregår en hel masse i løbet af sådan en weekend. Et af de meget populære indslag er ’Bikini konkurrencen’. Jeg synes naturligvis at det er noget frygteligt pjat, men som udsendt fra F1journal er jeg jo nærmest forpligtet til at undersøge sagen nærmere. Det er dog lidt svært at komme helt tæt på, da der er en større horde af herrer i deres bedste alder og vægtklasse, der også har set sig nødsaget til at overvære dette optrin. Der var 13 deltagere der trådte op på scenen og ligesom falbød deres attributter i rigelig mængde! De blev så præsenteret af dagens host der skulle læse op af fakta om deltagerne. Navn, alder, vægt, højde og mål. Altså helt igennem værdifulde oplysninger. Men også hvad de bedst kunne lide på sig selv og hvad de bedst kunne lide på en mand. Her var ’abs’ altså mavemuskler højt på ønskelisten, hvorpå mange af de tilstedeværende gentlemens flashede deres abs. Som regel i form af en bleg, behåret bodegamuskel opnået efter mange års intensiv træning! Se det var underholdning. Der blev udnævnt en publikumsfavorit udmålt efter videnskabelige målinger på baggrund af hvor højt publikum jublede. Vinderen fik en 100 dollar seddel. Den rigtige konkurrence krævede at de udvalgte dommere stemte. Lidt som DM i modelbygning. Vinderen blev nr. 12. Jeg kan ikke huske hvad hun hed, men hun var givetvis flink!

De tre glade vindere af bikini konkurrencen. Nr. 8 til venstre og finken i rødt til højre blev hurtigt mopsede...

 

Racetime - drivers start your engines!

Endelig blev det raceday og det er en noget komprimeret dag må det siges. Det er med warmup fra den tidlige morgenstund afløst af gridshow med diverse ceremonier og takketale til sponsorer. Det blev så tid til race kl. 10.30 og så gik det ellers derudaf de næste 12 timer. Af forskellige årsager jeg ikke skal komme ind på her gik jeg desværre glip af starten. Men herefter var det en meget varm dag. Hvor var det bare fedt ikke at skulle kæmpe med regnslag og tykt tøj sidst i marts måned. Det ville være praktisk hvis man kunne fragte lidt af det gode Florida vejr til Danmark!

Efter 12 timers racing blev det ikke overraskende en af de hurtige Corvette Prototyper fra Action Express teamet der kom først frem til målstregen. Men vigtigst for oplevelsen var det at det var Corvette nr. 3 med Jan Magnussen, Garcia og Briscoe der vandt GTLM klassen og i den mindre GTD klasse lykkedes det Christina Nielsen at opnå en flot 2. plads sammen med James Davison og Brandon Davis i den flotte blå Aston Martin med nr. 007. Men det kan du jo læse meget mere om her.

Løbet afsluttes efter mørkets frembrud og der fandt jeg for alvor ud af hvorfor man ikke ser så mange billeder fra nattedelen af løbet. Det er nemlig meget ulig Daytona nemlig bælgragende mørkt ude på banen, hvis man bevæger sig væk fra målstregsområdet!

Fed weekend i Sebring - kan varmt anbefales!


Hans Stuck jr. var den ærede starter og gav prøver på jodlen!


Ja selv sikkerhedsbilen er en Corvette.


Den vindende Action Express Corvette


En personlig favorit er Spirit of Daytona Racings nr. 90, som Jan Magnussen gæsteoptrådte i i 2012.


Nr 10 med Taylor brødrene. Et team som Jan også har gæsteoptrådt i for år tilbage.


Argghhh - den suverænt grimmeste bil - og den holdt heller ikke længe!


Den vindende racer i GTD klassen, der kom ind lige foran Christina Nielsens ekvipage.


Her der det så Christina Nielsen i det meget bulede sving 1.


Jan Magnussen i Corvette nr. 3 på vej ud fra pitten.


Falkentire Porschen gav god modstand til Corvetterne men tabte tærræn i nattens køligere vejr på grund af at Falken kun havde én compund i modsætning til Michelin.


De flotte og hurtige BMW'er stod ikke helt distancen


Gæt en racer! Corvette nr. 3 ligger nr. 1. De digitale displays på siden af alle racere giver dig overblik over øjeblikkelig placering.