
En af hovedpersonerne i løbet
kørte denne Aston med det nummer og en hilsen til
Allan Simonsen.
Sebring - endelig!
Efter en del rigtigt gode oplevelser på Daytona 24
timers løbet genem en del år så blev
det i 2015 endelig muligt at tage Sebring ind under huden.
Det skulle ikke fortrydes!
Så efter i mange år at have taget tilløb
til det befandt jeg mig endelig på Sebrings hellige
grund i næstsidste weekend af marts. Til Tudor Mobil
1 12 hours of Sebring – Fresh from Florida. Ja så
har vi vist alle sponsorerne med!

Porsche 912 - kunne have været
Michael Christensens - foran en af hovedsponsorerne.
Det var på ferie med konen så det var ikke noget
med akkreditering eller noget. Det var simpelthen, at opleve
løbet fra den anden side af hegnet. Ja ok når
vi nu siger ’hegnet’, så er der tale om
et hegn, der langt de fleste steder er vel omkring en meters
højde…! Omkring svingene på ydersiden
er der dog fanghegn, så der er tænkt lidt på
sikkerheden for tilskuerne. Med det sagt så kan du
som ganske almindelig hyggefotograf helt uden en akkreditering
og med en helt almindelig billet, tage billeder helt uden
hegn mellem dig og racerne. Det er da lidt lækkert.

Der er ikke meget F1 hovski snovski
over paddocken. Dette billede er ikke taget med andet adgangsbevis
end en almindelig adgangsbillet af billigste type. En af
mange grunde til at elske US racing.
Der er heller ikke indhegning med en masse tribuner. Det
vil sige at du stort set kan gå banen rundt med kun
det lille hegn foran dig. Jeg ved ikke hvor man i disse
år ellers kan tilbyde dette. I hvert fald ikke i Europa!
Fansene
Man kan på racerbaner finde mange ’originaler’
blandt tilskuerne. Men jeg vil nok påstå at
man kan finde de fleste på Sebring. Hele indercirklen
er beklædt med RV’s – altså disse
store busser som så mange kører rundt i USA.
Men ud over disse bliver der så også bygget
camps, der på alle mulige måder gerne skulle
overgå naboens i vanvittighed og vittighed. Tænk
juleudsmykning af huse ved juletid som du kender det i nabolaget
bare så med et tema der gerne indeholder noget med
alkohol, damer, western, bondegård, viking…
Ja det kunne blive fantasifuldt og sikkert også en
del provokerende, hvis man var uden humoristisk sans.

Ham i midten skulle være helt
enormt berømt... ;-)

Jamen selvfølgelig tager man
munkeudstyr på til race. Hvad ellers?

En slags Elvis kloner i togaer. Indlysende
beklædning...
Atter en gang må det gentages. Som ved andre motorsportsarrangementer
hele verden over er der IKKE hjernedøde hooligans,
der optræder med vold og psykopatisk optræden.
Alt foregår stille og roligt uden den mindste form
for ballade jeg kunne notere mig. Bevares sherifferne kører
også rundt i deres flotte politibiler og blinker lidt
med de roterende blink for lige at sige ’vi er her’.
Men i det store hele keder de sig nok bravt!

Altid populære Corvette og
køen til autografsessionen (ved det grå oppustede
telt i baggrunden.)
Der var fyldt med ’karakterer’ der rendt rundt
i udklædning. Hvordan man finder ud af at man naturligvis
skal klædes ud som munk, Elvis eller en art viking
med pelsdragt og hjelm… i 32 graders varme ja det
skal der nok være en med en fin uddannelse der kan
tilbyde en eller anden form for diagnose.

Corvette nr. 3 med fra venstre Jan
Magnussen, Garcia og Ryan Briscoe.

Corvette nr. 4 med fra venstre Oliver
Gavin, Simon Pagenaud og Tommy Milner.

Jeg bad Jordan Taylor om en 'JT facial' men han smilede
pænt. JT kører i den sorte nr. 10 Corvette
Prototype

Resten af holdet ville også være med - JT, Ricky
Taylor og Max 'the Axe' Angellelli. Følg JT på
twitter. Det er aldrig kedeligt. @jordan10taylor
Vigtige konkurrencer.
Der foregår en hel masse i løbet af sådan
en weekend. Et af de meget populære indslag er ’Bikini
konkurrencen’. Jeg synes naturligvis at det er noget
frygteligt pjat, men som udsendt fra F1journal er jeg jo
nærmest forpligtet til at undersøge sagen nærmere.
Det er dog lidt svært at komme helt tæt på,
da der er en større horde af herrer i deres bedste
alder og vægtklasse, der også har set sig nødsaget
til at overvære dette optrin. Der var 13 deltagere
der trådte op på scenen og ligesom falbød
deres attributter i rigelig mængde! De blev så
præsenteret af dagens host der skulle læse op
af fakta om deltagerne. Navn, alder, vægt, højde
og mål. Altså helt igennem værdifulde
oplysninger. Men også hvad de bedst kunne lide på
sig selv og hvad de bedst kunne lide på en mand. Her
var ’abs’ altså mavemuskler højt
på ønskelisten, hvorpå mange af de tilstedeværende
gentlemens flashede deres abs. Som regel i form af en bleg,
behåret bodegamuskel opnået efter mange års
intensiv træning! Se det var underholdning. Der blev
udnævnt en publikumsfavorit udmålt efter videnskabelige
målinger på baggrund af hvor højt publikum
jublede. Vinderen fik en 100 dollar seddel. Den rigtige
konkurrence krævede at de udvalgte dommere stemte.
Lidt som DM i modelbygning. Vinderen blev nr. 12. Jeg kan
ikke huske hvad hun hed, men hun var givetvis flink!
De
tre glade vindere af bikini konkurrencen. Nr. 8 til venstre
og finken i rødt til højre blev hurtigt mopsede...
Racetime - drivers start your engines!
Endelig blev det raceday og det er en noget komprimeret
dag må det siges. Det er med warmup fra den tidlige
morgenstund afløst af gridshow med diverse ceremonier
og takketale til sponsorer. Det blev så tid til race
kl. 10.30 og så gik det ellers derudaf de næste
12 timer. Af forskellige årsager jeg ikke skal komme
ind på her gik jeg desværre glip af starten.
Men herefter var det en meget varm dag. Hvor var det bare
fedt ikke at skulle kæmpe med regnslag og tykt tøj
sidst i marts måned. Det ville være praktisk
hvis man kunne fragte lidt af det gode Florida vejr til
Danmark!
Efter 12 timers racing blev det ikke overraskende en af
de hurtige Corvette Prototyper fra Action Express teamet
der kom først frem til målstregen. Men vigtigst
for oplevelsen var det at det var Corvette nr. 3 med Jan
Magnussen, Garcia og Briscoe der vandt GTLM klassen og i
den mindre GTD klasse lykkedes det Christina Nielsen at
opnå en flot 2. plads sammen med James Davison og
Brandon Davis i den flotte blå Aston Martin med nr.
007. Men det kan du jo læse meget mere om her.
Løbet afsluttes efter mørkets frembrud og
der fandt jeg for alvor ud af hvorfor man ikke ser så
mange billeder fra nattedelen af løbet. Det er nemlig
meget ulig Daytona nemlig bælgragende mørkt
ude på banen, hvis man bevæger sig væk
fra målstregsområdet!
Fed weekend i Sebring - kan varmt anbefales!

Hans Stuck jr. var den ærede starter
og gav prøver på jodlen!

Ja selv sikkerhedsbilen er en Corvette.

Den vindende Action Express Corvette

En personlig favorit er Spirit of Daytona Racings nr. 90,
som Jan Magnussen gæsteoptrådte i i 2012.

Nr 10 med Taylor brødrene. Et team som Jan også
har gæsteoptrådt i for år tilbage.

Argghhh - den suverænt grimmeste bil - og den holdt
heller ikke længe!

Den vindende racer i GTD klassen, der kom ind lige foran
Christina Nielsens ekvipage.

Her der det så Christina Nielsen i det meget bulede
sving 1.

Jan Magnussen i Corvette nr. 3 på vej ud fra pitten.

Falkentire Porschen gav god modstand til Corvetterne men
tabte tærræn i nattens køligere vejr
på grund af at Falken kun havde én compund
i modsætning til Michelin.

De flotte og hurtige BMW'er stod
ikke helt distancen

Gæt en racer! Corvette nr. 3 ligger nr. 1. De digitale
displays på siden af alle racere giver dig overblik
over øjeblikkelig placering.