Formel 1 på pinebænken
Hvad er udsigterne for verdens dyreste sport?

Af Flemming Hansen


Standin Magnussen nåede at komme med på årets klassebillede © Williams F1 team

Så har vi balladen

Sidste år var det den manglende larm fra de nye supereffektive V6 turboer, med jeg ved ikke hvor mange batterier og dippedutter?

Nu har man så kigget mere i retning af, at de gamle V8'ere måske kunne få en genopstandelse? Ja Bernie himself var ude at lufte tanken. Det hele dirrer af usikkerhed og 'spicing up the show' for tiden.

Men mon ikke, at man burde gå i retning af at supplere med juniorteams med V8 motorer, da der næppe er nogen, der er så velpolstrede i økonomien, at de kan gå ind i F1 som det er lige nu? Haas teamet kommer (skulle komme!) godt nok i 2016 med en Ferrari bagende, men vil de klare sig bedre end Marussia, Caterhan og HRT, der har ligget konstant i bagenden af feltet siden 2009?

OK det kunne jo godt være, at der kom nogle Renault motorer på tilbud før 2016 sæsonen? Det er dog lidt skræmmende, at der snakkes om en større overhaling af reglementet til 2017. Måske skulle man måske prøve at holde lidt igen? Større regelændringer koster mange penge og de bageste teams kan få mere end svært ved at få det til at holde sammen.

Ville det give noget til racet andet end flere biler i feltet - næppe? Men der skal jo være nogen der er bagest. Det er alt andet lidt sjovere at have et felt med 24 biler at kigge på end 18...!

Det er noget af et virvar. Løbene er mere end kedelige end nogensinde og Mercedes er - eller rettere - Lewis Hamiltons Mercedes - er så overlegen, at alle andre ser ud som om de kører i GP2.

Nico Rosberg begynder mere og mere at minde om David Coulthard i McLaren tiden, hvor han hvert år gik ud med et: "at i år var det hans år!" For så atter engang at blive låst fast i 2. kører rollen. Nico Rosberg er en fremragende kører. Lewis Hamilton er på trods af hans lidt besynderlige optræden, hvor hunden Roscoe er hans bedste ven, er bare en bedre kører. Punktum.

Men man ville nu nok også blive lidt perpleks og besynderlig, hvis man havde mistet Nicole Scherzinger... flere gange...!

Så Levis Hamilton bliver verdensmester 2015 og Mercedes tager også team mesterskabet med ca. en milliard point ned til nummer to.


Hamilton - verdensmester 2015. Sig ikke at jeg ikke prøver at 'jinx'e det! © Mercedes AMG

Nu havde man lige håbet på at Renault og Red Bull havde fundet et eller andet. Heldigvis er Ferrari der - næsten - men en egentlig trussel er ikke sådan lige at se og for hvert løb bliver Toto Wolf og Niki Lauda mere og mere selvsikre. Nico skal da nok få en sejr eller to.

Tyskland er ude og følger Monza efter?

Jeg håber lidt, at Helge Sander følger med... Når et land som Tyskland med en mega bilindustri og store dele af feltet plastret til med Tyske kørere og hjemmemærket Mercedes stærkere end nogenside, ikke kan få det til at løbe rundt med et Grand Prix. Ja så er det sgisme skræmmende! Nürburgring i betalingsstandsning eller noget der ligner og et Hockenheim, der skulle tage over kunne bare ikke få enderne til at mødes. Løbet i 2014 var ikke specielt velbesøgt på tilskuerpladserne. Problemet er at Bernie kræver mange mange millioner for at møde op og har samtidig alle indtægter fra tv rettigheder og bandereklamer. Arrangørerne de får trods alt lov til at få entre indtægterne. Men da publikum udebliver skruer man priserne op til det latterlige med det ikke uventede resultat at folk bliver væk!

Det Franske GP er forsvundet for år tilbage. Nu var det så Tysklands tur i år. Er de med næste år? Det vides ikke pt. Er Monza med næste år? Det vides heller ikke for Bernie er ikke meget for, at indgå en ny aftale og erstatningen kan allerede være på plads. Baku! Du ved ikke hvor Baku ligger? Det ligger såmænd i Aserbadjan ved det Kaspiske hav. Nærmeste nabo land er Iran. Der vil Bernie gerne afholde et F1 løb, der kan afløse Monza...

Du godeste... Det er lidt svært, at se F1 som den fedeste sport lige i øjeblikket. Kom nu med et løb, der er neglebidende for pokker!


Er Breinholt nu også racerkører? Svaret må være klart nej - men han optrådte ved 'Kendisrace'.

Den hjemlige andedam

Det kan godt blive et langt år på de (få) danske baner... Den første løbsweekend i den nye DST (Dansk Super Tourisme) serie endte med både godt race og bragende skænderier. Det var jo ikke så godt det sidste, der blev udløst af en fejl der såmænd kunne være sket hvorsomhelst. Så det virker lidt søgt, at kritisere den nye serie på baggrund af det. Men på den anden side virker det også temmelig søgt, at kalde den nye klasse for 'kongeklasse' efter en enkelt afviklet løbsweekend? Respekt er noget der optjenes - ikke noget der uddeles på gadehjørnerne.

Lad nu lige den nye klasse vise sit værd og så kan der efter sæsonen vurderes og vejes.

DTC kom godt afsted i den forløbne weekend. Store flotte felter og en paddock der lyser af større selvtillid. Måske lidt billige tivoli point med kendis race og busser på banen i DTC warm uppen? Decideret ærgeligt at gridshowet ikke kunne afvikles på grund af en skreden tidsplan. Flot vejr og godt race kompenserede dog flot og lækkert at se TV2 på banen igen med 5 timers flot live transmission. De gode gamle dage - dog uden fantasipenge - ser ud til at være på vej tilbage.

Kom til Roskilde den 30. og 31. maj. Der er race i gaderne!

 


Flemming Hansen
Redaktør.