Mercedes er presset
Ocon bliver en uventet løbsvinder

Af Flemming Hansen / Martin Møller Thomsen


Hjemmebanesejr til Red Bull atter engang © Red Bull Contentpool

Østrigs Grand Prix : Red Bull Ring
FORMULA 1 BWT GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2021



Østrigsk nedtur for Hamilton

Verstappen vandt i total overlegen stil. Førte fra pole, var aldrig truet og havde endda overskud til at snuppe et ekstra pitstop mod slutningen, for at være sikker på det ekstra point for hurtigste omgang. En dag hvor hollænderen gjorde alt rigtigt. Det samme kan man ikke sige om hans konkurrenter.

En start i et orange skær på flere måder! © Red Bull Contentpool

For alle andre end Verstappen var det fejlene, der bestemte hvordan løbet udfoldede sig. Først var der Ocon der blev mast mellem to andre biler og dermed ikke en gang kom hele vejen rundt på første omgang. Så var det Lando Norris, der havde holdt fast i 2. pladsen da starten gik og holdt Perez bag sig. Indtil altså at mexicaneren satte et solidt angreb ind og endte ude i en sandet, presset af Norris. Perez var rasende, Norris fik fem sekunders straf, der skulle afvikles i forbindelse med pitstoppet. Indtil da formåede McLaren køreren at holde Hamilton bag sig.

Man skal altid huske at når man kritiserer andre, så skal man selv holde sin sti lidt ren. Det formåede Perez ikke helt. Faktisk slet ikke. To gange fik han selv en straf for at presse en konkurrent af banen. Første gang var samme sted, som han selv var blevet presset af Norris, anden gang et andet sted, begge gange var det Leclerc det gik ud over. Det var ellers en dag, der virkede til at kunne være en af Perez' gode dage. Han var hurtig på de første omgange og Norris' fejl berøvede ham for muligheden for at sætte Verstappen under pres. Hans egne fejl kostede ham langt mindre. Han kørte over stregen som nr. 5, og mistede kun en enkelt placering - og det var ikke en gang til Leclerc, men til Sainz, der kørte et stærkt løb.


George Russel bliver ved med at imponere ©Williams Racing


Norris fik kørt sig tilbage til 3. pladsen efter sin straf. Han begyndte at indhenten Mercedes duoen der lå som 2'er og 3'er med Hamilton forrest. Norris hentede dem så meget, og Hamiltons bil var så problematisk, at Bottas fik lov at køre forbi. Kort efter at Hamilton var røget ned på 4. pladsen, prøvede han med et sæt nye dæk, men de kom ikke til at hjælpe ham, hans bil var stadig langsom - og med ældre dæk hentede Perez ind på ham mod slutningen.

Så mens Bottas efter et solidt løb, endte på 2. pladsen og Norris kørte sig tilbage, endte Hamilton på en skuffende 4. plads og Sains og Perez byttede administrativt placering. Efter Sainz kom Ricciardo, der omgang efter omgang havde holdt Leclerc tilbage. Så meget at Sainz fik muligheden og altså smuttede forbi. Men Leclerc kom aldrig forbi. Det er stadig tydeligt at Ricciardo ikke trives i McLaren raceren på samme måde som Norris, men at han kæmper mindst lige så hårdt. Han holdt Leclerc bag sig og sluttede på 7. pladsen med monegaskeren på 8. pladsen.

Pierre Gasly snuppede de to point, med en fornuftig indsats. Han kørte godt, men havde ikke altid luft til at holde andre bag sig. Det sidste point gik til Alonso, der efter hård kamp kom forbi George Russell, der ellers så gerne villle have sit første point hos Williams. Men heller ikke i dag skulle det lykkes.

Er Lando Norris en kommende verdensmester © McLaren Media

Russell var også delvist involveret i dagens sidste fejl. På sidste omgang kom englænderen under pres fra Kimi Raikkonen, men finnen blev afvist og tabte en smule momentum. Det ville Vettel udnytte og smuttede på indersiden af sin gamle holdkammerat. Raikkonen så det bare ikke og de tidligere verdensmestre flettede hjul og strøg ud i sandkassen.

Undervejs i løbet var der også to gange fem sekunder til Tsunoda, for at krydse den hvide linje på vej ind i pitten. En offerløs forseelse. Han fik ingen fordel af det, ingen fik ulempe, men ti sekunders straf. Samme straf som Perez, der to gange pressede en konkurrent langt ud - hvilket han i den grad fik noget ud af, og som også var en forseelese, der var til ulempe for andre.

Også Stroll fik en straf, han kørte for hurtigt i pitten. Mazepin fik en advarsel, årsagen er pt. lidt uklar. Måske var det bare, at han sikkert fortjente den, når nu alle andre også fik!


Resultatet af Østrigs GP

1 Max Verstappen.................................... RED BULL RACING HONDA
2 Valtteri Bottas................................... MERCEDES
3 Lando Norris...................................... MCLAREN MERCEDES
4 Lewis Hamilton.................................... MERCEDES
5 Carlos Sainz...................................... FERRARI
6 Sergio Perez...................................... RED BULL RACING HONDA
7 Daniel Ricciardo.................................. MCLAREN MERCEDES
8 Charles Leclerc................................... FERRARI
9 Pierre Gasly...................................... ALPHATAURI HONDA
10 Fernando Alonso.................................. ALPINE RENAULT
11 George Russell................................... WILLIAMS MERCEDES
12 Yuki Tsunoda..................................... ALPHATAURI HONDA
13 Lance Stroll..................................... ASTON MARTIN MERCEDES
14 Antonio Giovinazzi............................... ALFA ROMEO RACING FERRARI
15 Kimi Räikkönen................................... ALFA ROMEO RACING FERRARI
16 Nicholas Latifi.................................. WILLIAMS MERCEDES
17 Sebastian Vettel................................. ASTON MARTIN MERCEDES
18 Mick Schumacher.................................. HAAS FERRARI
19 Nikita Mazepin................................... HAAS FERRARI
NC Esteban Ocon..................................... ALPINE RENAULT

 


Brilliant kørt af Hamilton sikrer sejren på Silverstone © Mercedes AMG

Englands Grand Prix: Silverstone
FORMULA 1 PIRELLI BRITISH GRAND PRIX 2021


Spænding til det sidste i England...men Hamilton vandt til sidst.

Det Britiske Grand Prix både startede og sluttede med stort drama, og alligevel endte det med at Hamilton vandt løbet. Da Verstappen samtidig endte i muren, åbnede Hamilton VM kampen op igen.


Rigtigt tæt helt fra start - det blev tættere... © Mercedes AMG

Uheld var dagens nøgleord. Der var dårlige pitstops, der var problemer med motorer, der var trafik. Men alt sammen spillede det ind i dramaet. Og drama var der. På første omgang var det kampen mellem VM duellanterne, Verstappen og Hamilton. Verstappen vandt starten, mens Hamilton pressede hård på. Halvvejs rundt satsede Hamilton hele butikken og hans frontvinge berørte Verstappens baghjul, hvor dækket fløj af og bilen endte i muren.

Det gav et rødt flag og en ny start. Verstappen var ude, og Leclerc var i front. Monegaskeren tog starten og kort efter kom meldingen om, at det, der lignede en racing incident mellem Verstappen og Hamilton var en strafbar forseelse. 10 sekunder fik englænderen og det betød, at han efter sit enlige pitstop blev sendt et pænt stykke ned i feltet. Men det forhindrede ikke Hamilton i at vinde. To omgange fra mål overhalede han Leclerc efter på aggressiv vis at have hentet ham sekund for sekund.


Ikke langt fra kontakt mellem Hamilton og Verstappen...© Pirelli

Hamilton fik en gratis placering, da Carlos Sainz' pitstop kiksede. Derefter skulle han forbi Lando Norris, Bottas og selvfølgelig Leclerc. Overhalingen på Bottas var en ren teamordrer plads-bytning. De to andre overhalinger skete i samme sving, som sammenstødet med Verstappen. Fra flere sider lød det ellers, at man netop i det sving ikke kan overhale - og det derfor var en strafbar forseelse. Helmuth Marko mente sågar at Hamilton burde udelukkes i mindst ét løb! Men to gange i resten af løbet lykkedes det for Hamilton at overhale i selvsamme sving!

Leclerc kørte alt hvad han kunne, men efter at have ført siden første omgang, hvor han overtog efter Verstappens ulykke, måtte han to omgange fra mål overgive sig. Hamilton var for hurtig. Det var ellers hans bedste løb længe og man kunne have undet ham sejren - også for variationens skyld.


God indsats af Leclerc © Ferrari media

Bottas blev 3'er uden at gøre meget væsen af sig. Han virkede ikke som en, der kunne true Leclerc - altså endnu en gang underpræsterede finnen, selvom man ikke kan kritisere ham for placeringen.

Lando Norris blev nr. 4 foran Ricciardo - så endnu en stærk indsats fra McLaren - og Ricciardo bedste løb i år. De manglede det sidste bid for at kunne kæmpe med Ferrari. Men man har på fornemmelsen at de er på vej mod toppen.

Sainz kan med rette være skuffet over sin 6. plads, selvom det ikke var hans fejl. I sprinten (som ikke må hedde sprintracet) blev han skubbet af banen og skulle kæmpe sig tilbage - og i det rigtige løb blev han sat tilbage af et kikset dækskifte. Det betød så også, at han ikke var der, til at være i vejen for Hamilton. Ferraris pitstop kostede muligvis både Leclerc sejren og Sainz en podieplads. Skuffende på alle måder.

Alonso endte på en 7. plads, efter endnu en god indsats oven på sprint(racet). Der havde han kæmpet sig fire pladser frem, og der omkring blev han hængende. Godt løb af veteranen. Stroll og Tsunoda blev 8 og 10 - begge efter en konservativ taktik, der gik på at pitte sent. I mellem dem kom Ocon efter en godkendt indsats.


Alpine dukker op med mellemrum i den halvskarpe ende © Alpine Racing

Mest markant uden for pointene finder vi Sergio Perez, der i den grad blev ofret af teamet. Først var han uheldig i sprint(racet) og endte med at starte fra pitten. Fremdriften i løbet var ikke overvældende, men hæderlig. Mod slutningen blev han kaldt i pit for at prøve at sætte hurtigste omgang med et sæt softdæk. Det kostede ham en del placeringer. Han var hurtig efter stoppet, og kom faktisk tilbage til pointene - men den enlige hurtige omgang kunne han ikke få sat sammen. Så Red Bull hev ham i pit igen, og så en af de bagerste fik han fri bane foran sig og snuppede hurtigste omgang. Da han endte uden for pointene, får han ikke pointet, men det var heller ikke formålet. Formålet var at snuppe hurtigste omgang - og det enlige point - fra Hamilton.

 

Resultatet af Englands GP

1 Lewis Hamilton...................................... MERCEDES
2 Charles Leclerc..................................... FERRARI
3 Valtteri Bottas..................................... MERCEDES
4 Lando Norris........................................ MCLAREN MERCEDES
5 Daniel Ricciardo.................................... MCLAREN MERCEDES
6 Carlos Sainz........................................ FERRARI
7 Fernando Alonso..................................... ALPINE RENAULT
8 Lance Stroll........................................ ASTON MARTIN MERCEDES
9 Esteban Ocon........................................ ALPINE RENAULT
10 Yuki Tsunoda....................................... ALPHATAURI HONDA
11 Pierre Gasly....................................... ALPHATAURI HONDA
12 George Russell..................................... WILLIAMS MERCEDES
13 Antonio Giovinazzi................................. ALFA ROMEO RACING FERRARI
14 Nicholas Latifi.................................... WILLIAMS MERCEDES
15 Kimi Räikkönen..................................... ALFA ROMEO RACING FERRARI
16 Sergio Perez....................................... RED BULL RACING HONDA
17 Nikita Mazepin..................................... HAAS FERRARI
18 Mick Schumacher.................................... HAAS FERRARI
NC Sebastian Vettel................................... ASTON MARTIN MERCEDES
NC Max Verstappen..................................... RED BULL RACING HONDA

 


Et uventet podie! © Pirelli


Ungarns Grand Prix: Hungaroring
FORMULA 1 ROLEX MAGYAR NAGYDIJ 2021


Formel vendt helt på hovedet. Et spil kegler på første omgang i første sving fjerner mange i feltet og der kommer rødt flag. Genstarten rummer kun Hamilton, der ikke starter fra pit for at skifte dæk. Major mistake. Ocon ender ved et tilfælde i front og vinder - foran Vettel der dog diskvalificeres foir manglende mulighed for at tage den regelbundne brændstofprøve efter løbet.

Der kunne være vundet mange penge på det resultat med den rette krystalkugle!

Men et godt race, hvor Mercedes racerne stækkes og Red Bull skyder sig selv i alle fødder.


Det skulle blive Ocon der tog Alpines første sejr © Alpine Racing

Resultatet af Ungarns GP

1 Esteban Ocon........................................ ALPINE RENAULT
DQ Sebastian Vettel................................... ASTON MARTIN MERCEDES
2 Lewis Hamilton...................................... MERCEDES
3 Carlos Sainz........................................ FERRARI
4 Fernando Alonso..................................... ALPINE RENAULT
5 Pierre Gasly........................................ ALPHATAURI HONDA
6 Yuki Tsunoda........................................ ALPHATAURI HONDA
7 Nicholas Latifi..................................... WILLIAMS MERCEDES
8 George Russell...................................... WILLIAMS MERCEDES
9 Max Verstappen...................................... RED BULL RACING HONDA
10 Kimi Räikkönen..................................... ALFA ROMEO RACING FERRARI
11 Daniel Ricciardo................................... MCLAREN MERCEDES
12 Mick Schumacher.................................... HAAS FERRARI
13 Antonio Giovinazzi................................. ALFA ROMEO RACING FERRARI
NC Nikita Mazepin..................................... HAAS FERRARI
NC Lando Norris....................................... MCLAREN MERCEDES
NC Valtteri Bottas.................................... MERCEDES
NC Sergio Perez....................................... RED BULL RACING HONDA
NC Charles Leclerc.................................... FERRARI
NC Lance Stroll....................................... ASTON MARTIN MERCEDES


Belgiens GP i en nøddeskal © Alfa Romeo Racing

Belgiens Grand Prix: Spa
FORMULA 1 ROLEX BELGIAN GRAND PRIX 2021



Verstappen erklæret vinder efter to omgange bag SC
At man ikke kan køre et løb fordi det regner, er hvad det er. At man ikke kan køre et løb fordi man ikke har monsundæk er lettere pinligt. Men når man så kører to omgange bag Safety Car for at kunne uddele halve point, er at gøre grin med fans, tilskuerne på banen og VMs integritet. At så afslutte med et podium får det til at ligne en farce.

Formel 1 er en sport, skal behandles som en sport og opføre sig som en sport. Sport, over en bred kam, er en del af underholdningsindustrien, en industri, der lever af, at andre mennesker, på den ene eller anden måde ser det, holder sig orienteret.

F1 har historisk set haft sin andel af farcer, urimelige afgørelser, cowboy-regler, pinlige afgørelser og meget andet. I dag var det pinlige manglen på beslutninger. Opdateringer, der blot fortalte hvornår næste opdatering kom, tids-frysning for at kunne overholde egne regler. Man kunne fra starten af, have fortalt en plan. Man kunne have ladet være med at fryse tiden. Man kunne have besluttet at køre løbet i morgen tidlig - eller for den sags skyld køredet lørdag morgen på Zandvoort. Eller man kunne helt have aflyst det.


Weekendens helt store 'vinder' - George Russel © Pirelli

I Australien i både 1989 og 1991 regnede det i urimelige mængder. I 1989 kørte man hele løbet, Prost valgte at trække sig tidligt i løbet, mens andre fortsatte - en ting ikke alle senere var stolte af. I 1991 kørte man 17 omgange inden flere uheld var spredt ud over banen. Lidt klogere var man blevet. Ingen af de to løb, burde have været startet. Måske skulle de have været udsat til om mandagen!

Andre gange er regnen bare så slem, at man suspenderer løbet og håber på, at det bliver bedre. På et tidspunkt erkender man, at det ikke kommer til at ske. Så tager man beslutningen om at afslutte løbet.


Trøstesløst vådt © Pirelli

Her ventede og ventede man. Blev ved med at udsætte en beslutning, for så at trille toomgange bag SC, så man kunne uddele point. Point skal gives, når der har været kørt et racerløb, ikke når man har kørt paradekørsel. Hvis man synes at pointene skal uddeles ud fra kvalifikationstiderne, hvis man ikke kan gennemføre et løb, så kan man skrive det ind i reglerne og så behøves man ikke opføre et skuespil, der sådan set ikke gør andet end at fornærme tilskuere og seere. En sådan regel ville være reel, i modsætning til det man nu rent faktisk valgte at gøre.

Verstappen fik 12,5 point og Hamilton 7,5. Hvis Verstappen vinder med mindre en fem point, vil Hamilton med rette kunne føle sig snydt. En aflysning af Det Belgiske Grand Prix, ville i stedet have været til hans fordel.

Farcen kunne have været sluttet tidligere, muligvis også mere anstændigt. Der er en generelregel om, at man ikke må bringe sporten i miskredit. Den er sjældent brugt, og altid overfor teams og kørere. Den kunne ellers med fordel ofte have været anvendt mod den sportslige ledelse etc. I dag kunne Michael Masy måske have fået en straf!

Næste uge skal der køre på Zandvoort. Ikke den rigtige, men en noget amputeret udgave. Altså medmindre der fyger lidt for meget sand ind over banen, for så må de vel heller ikke køre!


Point er point © Pirelli

"Resultatet" af Belgiens GP


1 Max Verstappen...................................... RED BULL RACING HONDA
2 George Russell...................................... WILLIAMS MERCEDES
3 Lewis Hamilton...................................... MERCEDES
4 Daniel Ricciardo.................................... MCLAREN MERCEDES
5 Sebastian Vettel.................................... ASTON MARTIN MERCEDES
6 Pierre Gasly........................................ ALPHATAURI HONDA
7 Esteban Ocon........................................ ALPINE RENAULT
8 Charles Leclerc..................................... FERRARI
9 Nicholas Latifi..................................... WILLIAMS MERCEDES
10 Carlos Sainz....................................... FERRARI
11 Fernando Alonso.................................... ALPINE RENAULT
12 Valtteri Bottas.................................... MERCEDES
13 Antonio Giovinazzi................................. ALFA ROMEO RACING FERRARI
14 Lando Norris....................................... MCLAREN MERCEDES
15 Yuki Tsunoda....................................... ALPHATAURI HONDA
16 Mick Schumacher.................................... HAAS FERRARI
17 Nikita Mazepin..................................... HAAS FERRARI
18 Kimi Räikkönen..................................... ALFA ROMEO RACING FERRARI
19 Sergio Perez....................................... RED BULL RACING HONDA
20 Lance Stroll....................................... ASTON MARTIN MERCEDES