CHGP
2025
Nok det sidste, så nu er CHGP nok
'historic'?
af Flemming Hansen |

Er Copenhagen Historic Grand Prix
blevet henvist til historiebøgerne?
The final fling?
Helt præcist er der ikke nogle officielle
udmeldinger om hvad der eventuelt måtte ske i 2026?
Men man kan jo bare tage et smut ud til Hvidkildevej og
se på den langside som i princippet var en af de få
muligheder for lave en overhaling på 'Bellahøj
Park'...
Der er lavet flere helleanlæg i halvdelen af længden
af vejen og ikke mindst vejbump af den helt umulige at fjerne
slags. Ikke af den slags der kan skrues af. Nej de er asfalteret
ned i vejen, hvilket i praksis fjerner 1/3 af banen. Blandt
andet i racerlinien af første sving. Så det...
Da vejene går rundt om selve Bellahøj er der
desværre ikke andre veje at anvende. Så det
skal være et helt nyt sted, hvis det skal ske? På
CHGP.dk skrives der kun tak for i år.
Man kunne have lavet en løsning med løse heller
- men nej der kom Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti,
Alternativet og Enhedslisten på banen (sic!) med at
forslag der fjernede muligheden for flytbare heller... Ja
det kom jo som en kæmpe overraskelse? Læs selv
referatet fra 3. februar 2025.
Bellahøj
Parks 'dødsdom.

Sving 1 mod Hvidkildevej som det
ser ud lige nu. Ikke flytbare heller og skilte...

Hvidkildevej med heller og bump så
langt øjet rækker...
Skulle det bare overstås?
Allerede fredagens traditionelle store pressemøde
og samling på Rådhuspladsen blev en amputeret
affære. Selve pladsen var optaget af Pride folkets LBTQWZXPO+
(eller hvad det nu hedder i øjeblikket?) Derfor blev
et ret lille antal biler henvist til 'Regnbuepladsen'. (endnu
mere sic!) Tidligere tiders store udstilling af racerbiler
- endda med en vaskeægte Red Bull Formel1 racer tilbage
i 2012 - var visket væk med et pennestrøg. Det
var da fine biler der var linet op - men følelsen af
skuffelse kunne ikke fornægtes.
Følelsen af at det ville være sidste gang, at
turen gik ind til Rådhuspladsen på en af de første
fredage i august for at se en masse glade mennesker nyde eksotiske
biler, der i et kort øjeblik luftes i det fri kunne
ikke fornægtes.
Om den fede dame har sunget ved vi ikke - men signalerne er
der? En Epoke der startede ved 'Kulturby 96' med klassisk
race omkring Christiansborg, ser ud til at blive lukket efter
30 år?

Udstilling på Regnbuepladsen.

Et Ferrari skjold bringer altid smil
frem.
Fint besøg på pressemødet.
Selve pressemødet blev dog glædet med tilstedeværelse
af Nicklas Nielsen og Alba Hurup Larsen. Førstnævnte
fik et lille lagkagefad som årets bilsportskører
i 2024, som det ikke havde været muligt at overrække
tidligere. Overtegnede fik en lang snak med Nicklas, der kun
kan betegnes som en umådelig jordnær og behagelig
fyr.

Nickals Nielsen - der nu er den seneste
Danske Le Mans vinder og Tom Kristensen der havde 'titlen'
før.
Ellers var det Tordenskjolds soldater der var forsamlet i
Festsalen på Rådhuset. Tom K, C.C. Hansen osv.
Men 'en notabilitet manglede: Jac Nelleman? Jeg kender ikke
årsagen - men faktisk så jeg slet ikke Jac hele
weekenden, hvilket nok kan noteres under 'usædvanligt'?
Men i og med at 'dødsdommen' for løbet måske
blev afgjort tilbage i februar, så er der måske
ikke noget at sige til det?
Nå men der var da heldigvis stadig motorlarm
i år.
TCR var vendte tilbage til CHGP efter et par år. Nærmest
helt usædvanligt tror jeg faktisk ikke at der var nogle
af bilerne der blev smadret som det nærmest har været
standard når serien tidligere har besøgt CHGP.
Bevares Marco Dahl havde lidt diskussion med noget barriere
- men det var vist også det?
Det blev til nogle gode løb, hvor Malte Ebdrup vandt
i den sidste ende selvom både Kasper H. Jensen og Mike
Halder slog fra sig. Malte Ebdrup blev jo årets TCR
mester da sæsonen senere på året sluttede
ved Night Race på Padborg Park.
Hvis du vil se udførlige resultater fra de mange løb
i de forskellige klasser på Bellahøj Park, så
kan du se dem hos vore venner på Motorsporten.dk her.

Malte Ebdrup må vej mod sejren
i CHGP

Jan Magnussen prøvede
sig i de historiske 65'ers i denne top polerede sag fra Nikolaj
Mortensens garage.

En del af hyggen - måske ikke
for mekanikerene - er at se folk skrue på bilerne i
pauserne

Dette er Theodor Jensens fritidsracer. For
nyligt vandt han LMP3 serien i ELMS og rykker til LMP2 i 2026!

En uheldig deltager måtte få sin flotte Alfa bugseret
væk af en gummiged.

Som sædvanligt var der god gang i forretningen
ved 'Race for Riget'

En af bilerne man kunne prøve
ved Race for Riget var denne Aston med James Bond 007 på
siden.

Det gav en flot check på hele 760.000,-
til BørneUngeProgramet på Rigshospitalet.

Masser af gang i madboderne på selve
Bellahøj, hvor der både var storskærme
og motorlarm i baggrunden.

Blandt de udstillede biler var denne
meget meget lille bil!
|