CHGP 2025
Nok det sidste, så nu er CHGP nok 'historic'?

af Flemming Hansen


Er Copenhagen Historic Grand Prix blevet henvist til historiebøgerne?

The final fling?

Helt præcist er der ikke nogle officielle udmeldinger om hvad der eventuelt måtte ske i 2026? Men man kan jo bare tage et smut ud til Hvidkildevej og se på den langside som i princippet var en af de få muligheder for lave en overhaling på 'Bellahøj Park'...

Der er lavet flere helleanlæg i halvdelen af længden af vejen og ikke mindst vejbump af den helt umulige at fjerne slags. Ikke af den slags der kan skrues af. Nej de er asfalteret ned i vejen, hvilket i praksis fjerner 1/3 af banen. Blandt andet i racerlinien af første sving. Så det...

Da vejene går rundt om selve Bellahøj er der desværre ikke andre veje at anvende. Så det skal være et helt nyt sted, hvis det skal ske? På CHGP.dk skrives der kun tak for i år.

Man kunne have lavet en løsning med løse heller - men nej der kom Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Alternativet og Enhedslisten på banen (sic!) med at forslag der fjernede muligheden for flytbare heller... Ja det kom jo som en kæmpe overraskelse? Læs selv referatet fra 3. februar 2025.

Bellahøj Parks 'dødsdom.


Sving 1 mod Hvidkildevej som det ser ud lige nu. Ikke flytbare heller og skilte...


Hvidkildevej med heller og bump så langt øjet rækker...


Skulle det bare overstås?

Allerede fredagens traditionelle store pressemøde og samling på Rådhuspladsen blev en amputeret affære. Selve pladsen var optaget af Pride folkets LBTQWZXPO+ (eller hvad det nu hedder i øjeblikket?) Derfor blev et ret lille antal biler henvist til 'Regnbuepladsen'. (endnu mere sic!) Tidligere tiders store udstilling af racerbiler - endda med en vaskeægte Red Bull Formel1 racer tilbage i 2012 - var visket væk med et pennestrøg. Det var da fine biler der var linet op - men følelsen af skuffelse kunne ikke fornægtes.

Følelsen af at det ville være sidste gang, at turen gik ind til Rådhuspladsen på en af de første fredage i august for at se en masse glade mennesker nyde eksotiske biler, der i et kort øjeblik luftes i det fri kunne ikke fornægtes.

Om den fede dame har sunget ved vi ikke - men signalerne er der? En Epoke der startede ved 'Kulturby 96' med klassisk race omkring Christiansborg, ser ud til at blive lukket efter 30 år?


Udstilling på Regnbuepladsen.


Et Ferrari skjold bringer altid smil frem.

Fint besøg på pressemødet.

Selve pressemødet blev dog glædet med tilstedeværelse af Nicklas Nielsen og Alba Hurup Larsen. Førstnævnte fik et lille lagkagefad som årets bilsportskører i 2024, som det ikke havde været muligt at overrække tidligere. Overtegnede fik en lang snak med Nicklas, der kun kan betegnes som en umådelig jordnær og behagelig fyr.


Nickals Nielsen - der nu er den seneste Danske Le Mans vinder og Tom Kristensen der havde 'titlen' før.

Ellers var det Tordenskjolds soldater der var forsamlet i Festsalen på Rådhuset. Tom K, C.C. Hansen osv. Men 'en notabilitet manglede: Jac Nelleman? Jeg kender ikke årsagen - men faktisk så jeg slet ikke Jac hele weekenden, hvilket nok kan noteres under 'usædvanligt'?

Men i og med at 'dødsdommen' for løbet måske blev afgjort tilbage i februar, så er der måske ikke noget at sige til det?

Nå men der var da heldigvis stadig motorlarm i år.

TCR var vendte tilbage til CHGP efter et par år. Nærmest helt usædvanligt tror jeg faktisk ikke at der var nogle af bilerne der blev smadret som det nærmest har været standard når serien tidligere har besøgt CHGP. Bevares Marco Dahl havde lidt diskussion med noget barriere - men det var vist også det?

Det blev til nogle gode løb, hvor Malte Ebdrup vandt i den sidste ende selvom både Kasper H. Jensen og Mike Halder slog fra sig. Malte Ebdrup blev jo årets TCR mester da sæsonen senere på året sluttede ved Night Race på Padborg Park.

Hvis du vil se udførlige resultater fra de mange løb i de forskellige klasser på Bellahøj Park, så kan du se dem hos vore venner på Motorsporten.dk her.


Malte Ebdrup må vej mod sejren i CHGP


Jan Magnussen prøvede sig i de historiske 65'ers i denne top polerede sag fra Nikolaj Mortensens garage.


En del af hyggen - måske ikke for mekanikerene - er at se folk skrue på bilerne i pauserne


Dette er Theodor Jensens fritidsracer. For nyligt vandt han LMP3 serien i ELMS og rykker til LMP2 i 2026!


En uheldig deltager måtte få sin flotte Alfa bugseret væk af en gummiged.


Som sædvanligt var der god gang i forretningen ved 'Race for Riget'


En af bilerne man kunne prøve ved Race for Riget var denne Aston med James Bond 007 på siden.


Det gav en flot check på hele 760.000,- til BørneUngeProgramet på Rigshospitalet.


Masser af gang i madboderne på selve Bellahøj, hvor der både var storskærme og motorlarm i baggrunden.


Blandt de udstillede biler var denne meget meget lille bil!