Dansken i 2025
Hvem har udmærket sig i udlandet?

Af Flemming Hansen

Noah Strømsted i sin Trident F3 - Noah Strømsted FB

Med de fritstående hjul!

Nu har vi jo ikke længere en F1 kører i form af Kevin Magnussen og det ser ud som om at Frederik Vesti er forbi det punkt der kan give ham et sæde i F1? Men underligere ting er jo sket i de høje luftlag?

Men så har vi jo Noah Strømsted i FIA F3 og Alba Hurup Larsen i F1Academy!


Noah Strømsted - fra Noah bStrømsted FB

Noah Strømsted
endte på en respektabel 6. plads i mesterskabet. Han havde de bedste løb på Imola med samlet 25 point - Melbourne med 18 point, Spa og Monza hvor weekenderne gav 11 point. Det var en godkendt første sæson - men der var alligevel langt op til Rafael Câmara, der desværre kørte i samme team - Trident - som Noah. Men han klarede det dog bedre end den 3. kører i teamet Charlie Wurz. Noah er den del af AMG Mercedes juniorprogram.

I 2026 kører Noah igen i F3 - og der er jo så kun ét der tæller: Sejr! Det skal nok blive spændende at følge. Husk at du kan se alle træninger og alle løb i F3 serien på F1.TV, eller på Viaplay.


Alba fotograferet ved CHGP pressemøde. Døren ud til balkonen er lokaliseret!

Alba Hurup Larsen har haft en lidt blandet sæson i F1Academy serien. Hun ligger i øjeblikket på en 7. plads inden den sidste afdeling i Las Vegas i slutningen af november. En 4. plads i den første løbsweekend i Shanghai er årets hidtil bedste resultat.

Alba er blevet en del af Ferraris program.

Vi føler nok her i redaktionen, at hele hypen sidste vinter og forår om 'Verdens hurtigste pige' er lige til den friske side? Den kan sætte sig sine spor mentalt hos en meget ung person, der ikke har den helt store ballast at bygge på? Indsatsen har da været godkendt - så absolut - men foreløbig er der altså mindst 6 piger der er hurtigere end Alba.

Der bliver noget at bevise i 2026 - og så naturligvis i Las Vegas til november. Men der kommer podiet jo! Læs her.

Husk at du kan se alle træninger og alle løb i F1Academy serien på F1.TV, eller på Viaplay.



Christian Rasmussen vandt Milwaukee Mile 250 for Ed Carpenter Racing #21

Indycar - danskerserien!

På den anden side af Atlanten har vi to gæve Christian'er - d'herrer Lundgaard og Rasmussen. Desværre fik Lundgaard ikke en sejr i år. Men derimod hele 6 podieplaceringer og en god indsats ved Indianapolis 500 med en flot 6. plads. Den fulgte Rasmussen op med en 7. plads. Så to Danskere i top 10 ved Indianapolis 500. Tjek!

Men Christian Rasmussen tog virkelig en vis legemesdel på mange da han vandt Milwaukee Mile 250 med nogle moves, der virkelig krævede hår på brystet! Han formår endda at overhale den voldsomt dominerende Alex Palou der endte med at vinde årets Indycar Serie.

Det er faktisk rigtigt spændende løb. Men det kan være lidt vanskeligt at følge herhjemme. Indycar er ikke helt oppe i 2025 standarder med streaming og online services med live resultater og den slags. Desværre.

Du kan streame alle løb på Viaplay inklusive træninger og kvalifikationer. Desværre vises ikke alle løb på TV3 kanalerne - og måske kun delvis? Det koster at have Viaplay. Til gengæld kan man da i det mindste se løbene forskudt, da nogle af løbene jo køres på tidspunkter, der er i nærheden eller over midnat.

Om ikke andet er serien klar den 1. marts 2026 St. Pete fulgt af den 7. marts i Phoenix ovalen, der vender tilbage til serien og den 15. marts i et helt nyt gadeløb i Arlington. Det skal nok blive godt!


Christian Lundgaard kører for Arrow Mclaren med #7

WEC og IMSA

Der jo efterhånden et utal af Danske kørere i WEC og IMSA (Samt en lang række af prototype og GT klasser) Her tager vi dog udelukkende fokus på toppen af poppen.

Selvom der var rekordmange Danskere til start på Le Mans var der ikke en ny Dansker på nogen af podiepladserne. Det store håb Michael Christensen havde et skidt Le Mans men blev dog trods alt den bedst placerede Dansker på en 6. plads - dog efter at Ferrari #50 med Nicklas Nielsen var blevet diskvalificeret. Dog er der på det seneste kastet grus i brokbindet da Porsche trækker sig fra WEC i 2026. Det efterlader jo en del kompetente kørere - herunder Michael - uden et umiddelbart sæde for 2026? Den følges der op på.

Malthe Jakobsen og Mikkel Jensen i Peugeot var slet ikke konkurrencedygtige på Le Mans, men på det seneste er resultaterne begyndt at komme. Til gengæld forlyder det nu på rygtebasis at begge Danskere er på vej væk fra Peugeot? Det skal vi nok følge tæt de næste måneder.

Kevin Magnussen har jo forsøgt sig i både WEC og IMSA i BMW'en. Foreløbig uden den helt store succes desværre.


Malthe Jakobsen, Mikkel Jensen og Michelle Gatting fanget ved Le Mans pressemødet i forsommern.

Vor eneste deltager i GT3 - Michelle Gatting - måtte endda sidde Le Mans over da hun fik en bil over sin fod. Men udover det har der ikke rigtigt være gode resultater for de ellers så resultatvante 'Iron Dames'. Men desværre så passer den mere afdæmpede GT3'er ikke rigtigt til Michelles kørestil. Hun kunne meget bedre lide den gamle RSR!

Frederik Vesti har til gængæld fået noget at glæde sig over med gode resultater i IMSA - senest med en sejr i Petit Le Mans på Road Atlanta, samt Battle of the Bricks på Indianapolis. Mikkel Jensen vandt LMP2 klassen i de selv samme løb!

IMSA sæsonen er slut og starter igen op til Januar med Daytona 24 timers løbet. Nu MÅ der snart komme en ny Dansker på toppen med et Rolex ur!

WEC sæsonen mangler det sidste løb. 8 timers løbet i Bahrain den 8 november.

Indycar mangler jo lidt mere dækning. Til gengæld kan man se WEC på mange måder efterhånden. WEC appen, Viaplay og TV2 play. Så det er bare at tune ind og få det sidste benzinduft med inden det bliver en lang mørk og kedelig vinter!


Den gamle recateur.